کد خبر: ۵۶۰۶۳۹
بسکتبال 3 نفره در دنیا جا باز می کند

بسکتبال سه نفره رفته‌رفته علاقه‌مندان خود را در سطح دنیا پیدا می‌کند. این بازی‌ها در تقویم فدراسیون جهانی بسکتبال (فیبا) گنجانده شده و قرار است بازی‌های جهانی پس از برگزاری رقابت‌های انتخابی در قاره‌ها برگزار شود. بسکتبال سه نفره یا (3on 3) قوانین خاص خودش را دارد و تا پیش از این در ایران یا بسیاری از کشورهای دنیا این نوع بازی در پارک‌ها و فضاهای روباز متداول بوده و هست. این بازی در نصف زمین بسکتبال و با یک حلقه برگزار می‌شود و نحوه امتیازگیری در آن با بازی بسکتبال پنج نفره تفاوت دارد.

این بازی بازیکنانی با ویژگی‌های خاص را طلب می‌کند. اصولا در بازی‌های سه نفره تکنیک و خلاقیت بازیکنان مهم است و بازیکنانی که در شرایط بازی تیمی نمی‌توانند از ابتکار عمل بالا و تکنیک‌های خود استفاده کنند، در این بازی‌هاست که فرصت عرض‌اندام پیدا می‌کنند. بر اساس قوانینی که فیبا برای بازی‌های سه نفره در نظر گرفته، بازیکنان باید در فدراسیون‌های تابعه دارای رنکینگ باشند تا در دوره‌های برپایی رقابت‌های بسکتبال سه نفره کسانی که دارای رتبه بالا هستند در بازی‌ها بتوانند حضور پیدا کنند.

بسکتبال ایران تجربه حضور در بسکتبال سه نفره در آسیا را با قهرمانی در بازی‌های داخل سالن ماکائو، ویتنام و همچنین حضور در بازی‌های المپیک نوجوانان دارد. فیبا به‌دنبال راهی است تا پای بازی‌های سه نفره را به المپیک باز کند. از این‌رو استقبال تیم‌ها، بازاریابی و تبلیغات و نحوه برگزاری بازی‌ها و دربرگیری نیروها در فدراسیون‌های تابعه و کنفدراسیون‌های مختلف برای فیبا اهمیت دارد. در قاره آسیا بازی‌های سه نفره تا چند روز دیگر آغاز می‌شود تا تیم ایران شانس خود را برای راهیابی به رقابت‌های جهانی مسکو آزمایش کند.‌ تیمی که از ایران در بازی‌هایی به میزبانی قطر شرکت می‌کند، نفراتش دارای رتبه‌بندی نیست و از بین نفرات مختص بازی‌های سه نفره برگزیده نشدند، بلکه تمام دعوت‌شدگان همان بازیکنانی هستند که در تیم ملی بازی کرده‌اند.

هر چند مشخص نیست تیم‌های شرکت‌کننده از چه بازیکنانی استفاده می‌کنند، اما لازم است فدراسیون بسکتبال، امور مستقل بسکتبال سه نفره را راه‌اندازی کند تا پس از رتبه‌بندی بازیکنان، شایسته‌های بسکتبال سه نفره به بازی‌های مختلف اعزام شوند. این کار با همکاری باشگاه‌ها و اسپانسرهای مالی میسر می‌شود، چون هر چه تعداد تیم‌ها در بسکتبال سه نفره بیشتر باشد، بر جمع بازیکنان و رقابت بین آنها اضافه می شود .

محمد رضاپور ‌/‌ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نگین
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
۰
۰
كم بود
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها