آلمانی ها ادعای رویانیان را رد کردند؛

باشگاه هامبورگ:بازی باپرسپولیس در برنامه ما جایی ندارد

به بهانه خداحافظی نامتعارف مهدوی کیا از فوتبال؛

ستاره ها غریبانه می آیند ، غریبانه می روند

خداحافظی مهدی مهدوی کیا از فوتبال که در هفته های اخیر به یک ماجرای دنباله دار و خسته کننده تبدیل شده بود، سرانجام در پایان دیدار تیم های سپاهان و پرسپولیس به تلخ ترین شکل ممکن انجام شد.
کد خبر: ۵۶۰۴۰۳
ستاره ها غریبانه می آیند ، غریبانه می روند

سایت جام جم ورزشی / خداحافظی مهدی مهدوی کیا از فوتبال که در هفته های اخیر به یک ماجرای دنباله دار و خسته کننده تبدیل شده بود سرانجام در پایان دیدار تیم های سپاهان و پرسپولیس به تلخ ترین شکل ممکن انجام شد ، یعنی زمانی که جام قهرمانی به زرد پوشان اصفهانی رسید تا مهدوی کیا در حالی که از قهرمان نشدن تیمش بسیار افسوس می خورد چهار گوشه زمین را ببوسد و برای همیشه کفش هایش را بیاویزد. پیش از برگزاری فینال جام حذفی بحث های فراوانی درباره چگونگی خداحافظی مهدی مهدوی کیا از فوتبال عنوان شد. ابتدا گفته می شد که این فوتبالیست پر افتخار در دیدار پایانی جام حذفی پنج دقیقه به صورت نمادین به میدان می رود و حتی رویانیان در حال مذاکره با مسئولان سازمان لیگ است تا تعویض پنج دقیقه ای مهدوی کیا جزء تعویض های رسمی این دیدار محسوب نشود اما پس از چند روز مدیر عامل سرخ ها عنوان داشت که این بازیکن در یک بازی دوستانه بین پرسپولیس و هامبورگ از فوتبال خداحافظی می کند. در حالی که این دو موضوع به طور موازات هر روز شاخ و برگ بیشتری می گرفت در نهایت مهدوی کیا اعلام کرد که بازی مقابل سپاهان آخرین حضور در مستطیل سبز به عنوان بازیکن است، او حتی تاکید کرد حتی در صورت برگزاری دیدار دوستانه بین پرسپولیس و هامبورگ هرگز به میدان نمی رود. مهدوی کیا در پایان دیدار پرسپولیس و سپاهان در مقابل صد هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه و در برابر دوربین صدها عکاس و البته میلیون ها بیننده تلویزیونی وداع تلخی با فوتبال داشت اما نکته مهم دیگر چگونگی خداحافظی این بازیکن از فوتبال بود. او به عنوان یکی از پرافتخار ترین برنامه مشخصی برای خداحافظی از فوتبال نداشت. در حالی که خداحافظی بازیکنان نامدار فوتبال اروپا و حتی کشورهای عربی برنامه ای حساب شده و و از پیش تعیین شده دارد مهدوی کیا در اوج سرگردانی باشگاه پرسپولیس که برای کناره گیری این بازیکن از فوتبال  کاملا مردد و بی برنامه بود کفش هایش را آویخت. اما خداحافظی مهدوی کیا تنها نمونه بی برنامه کناره گیری ستاره های ایرانی نیست، پیش از او علی دایی ، کریم باقری ، خداداد عزیزی و بسیاری از ستاره های پرافتخار فوتبال ایران خداحافظی بسیار کمرنگ و غیر قابل تعریفی از فوتبال داشتند. حتی می توان گفت مهدوی کیا با وجود همه بی برنامگی ها این شانس را داشت که در برابر دیدگان صد هزار تماشاگر از فوتبال خداحافظی کند چرا که تقریبا همه ستاره های سابق فوتبال ایران حتی این شانس را هم پیدا نکردند.
پایین تر از منزلت مهدوی کیا
مهم ترین عاملی که باعث می شود برای بازیکنان بزرگ ایرانی خداحافظی باشکوهی برگزار نشود به فقدان انگیزه و اراده و مدیریتی قوی برمی گردد. مسئولان فدراسیون فوتبال در هر دوره ای برا خداحافظی بازیکنانی همچون علی دایی ، کریم باقری ، خداداد عزیزی و بسیاری دیگر از بازیکنان شهیر ایرانی تمایلی نشان نداده اند و یا اگر این تمایل را نشان داده اند تنها در حد حرف و حدیث بوده است. با این رفتار دو گانه فدراسیون نیز بازیکنانی هم که قرار بود در قالب یک دیدار بزرگ دوستانه از فوتبال خداحافظی کنند عطای کار را به لقایش سپردند و ترجیح دادند خداحافظی بی دردسری از فوتبال داشته باشند، شاید مهدوی کیا هم چنین تصمیمی گرفته بود اما به هر حال آنچه که در پایان دیدار سپاهان و پرسپولیس مراسم خداحافظی او توصیف کردند به گفته پیشکسوتان پرسپولیس در شان مقام و منزلت مهدوی کیا نبود.   ضیا عربشاهی بازیکن سابق تیم ملی و پرسپولیس با انتقاد از نحوه خداحافظی مهدی مهدوی کیا از فوتبال به جام جم گفت: مهدی یک پرسپولیسی تمام عیار و واقعی است. او از پرسپولیس به بوندسلیگا رفت و در بازگشت از فوتبال آلمان با یک وقفه کوتاه مدت دوباره به تیم سابقش برگشت. او پرسپولیس را واقعا دوست دارد و حتی زمانی که بزرگ ترین موفقیت ها را به دست آورد باز هم پرسپولیس را فراموش نکرد. وی افزود: مهدی یک شبه تبدیل به بازیکن بزرگی نشد ، او سال های سال هم برای تیم ملی به میدان رفت و افتخارات بزرگ و بی سابقه ای را در فوتبال آلمان و ایران به دست آورد. با همه این اوصاف او چرا باید تا این حد غریبانه از فوتبال خداحافظی کند؟ او برای این فوتبال کم زحمت کشید و کم افتخار آفرینی کرد؟ چرا فوتبال ایران در زمینه خداحافظی ستاره هایش هم باید خود را ضعیف نشان بدهد؟ عربشاهی گفت: رییس فدارسیون فوتبال باید برنامه ویژه ای برای بازیکنانی نظیر مهدوی کیا داشته باشد. این برنامه باید شان بلند بالای این بازیکنان را حفظ کند اما متاسفانه آنچه که در پایان بازی پرسپولیس و سپاهان اتفاق افتاد بسیار پایین تر از شان مهدی بود. جای تعجب ندارد که این بازیکن پرافتخار بعد از این بازی بگوید که به آلمان می رود و دیگر هرگز برنمی گردد.
خداحافظی های نامتعارف ستاره های ایرانی
خداحافظی یک بازیکن بزرگ از فوتبال معمولا با تشریفات خاصی انجام می شود. دعوت از یک تیم بزرگ ، و یا برگزاری این دیدار خداحافظی در برابر تیم ستارگان جهان و یا ستارگان آسیا می تواند خداحافظی با شکوهی را رقم بزند. اما در فوتبال ایران برای کناره گیری یک بازیکن بزرگ هرگز تیم های بزرگ فوتبال دنیا همانند فرانسه ، برزیل ، ایتالیا و یا هر تیم دیگری به ایران نیامده اند. ستارگان جهان و آسیا هم که برای خداحافظی یک بازیکن نامدار هیچ وقت پایشان به ایران باز نشده است تا بازیکن بزرگی همچون مهدوی کیا در یک دیدار رسمی و حساس آن هم در فینال جام حذفی خداحافظی نامتعارفی از فوتبال داشته باشد. حمید درخشان دیگر پیشکسوت پرسپولیس در این باره به جام جم گفت: مهدوی کیا به عنوان یک فوتبالیست بزرگ باید بسیار  با شکوه از فوتبال خداحافظی می کرد. هیچ کس نمی تواند ادعا کند مهدوی کیا در برابر سپاهان آن هم در شرایطی که پرسپولیس شکست خورده و جام را از دست داده است خداحافظی باشکوهی داشت. درخشان افزود: کناره گیری بازیکنان ایرانی از مستطیل سبز هرگز روال معمول و شناخته شده ای نداشته است. این بازیکنان یا بسیار غریبانه و بی سر و صدا از فوتبال خداحافظی می کنند یا اینکه بازی خداحافظی آنها هیچ گونه شباهتی با خداحافظی با ابهت و شکوه بزرگان فوتبال اروپا و همین آسیا هم ندارد. ما حتی از این لحاظ به پای تیم های عربی هم نمی رسیم. سر مربی سابق تیم پرسپولیس یادآور شد: کدام یک از بازیکنان مطرح دنیا در یک بازی حساس همچون فینال جام حذفی از فوتبال خداحافظی می کند؟ حتی اگر این اتفاق هم بیفتد تا این اندازه برای آن حساسیت ایجاد نمی شود. وقتی در فوتبال ایران برنامه ای سازماندهی شده برای خداحافظی بزرگان فوتبال وجود ندارد چاره ای جز این نمی ماند که مهدوی کیا  فینال جام حذفی را بهترین میدان برای خداحافظی خود از فوتبال بداند.  وی اظهار داشت: نحوه خداحافظی مهدوی کیا از فوتبال کاملا بی برنامه بود و موقعیت و مرتبه او خیلی بالاتر از این حرف ها بود که در یک دیدار رسمی از فوتبال خداحافظی کند. نباید در دیداری که برد و باخت برای طرفین اهمیت دارد یک بازیکن خداحافظی کند چون در صورت شکست، آن بازیکن با خاطره ای بسیار تلخ از فوتبال می رود، همانند اتفاقی که برای مهدوی کیا افتاد. این پیشکسوت فوتبال در خاتمه گفت: سال ها باید بگذرد تا بازیکنی همانند مهدوی کیا بیاید اما حتی اگر این اتفاق هم بیفتد نمی توان فراموش کرد که این بازیکن چطور از فوتبال خداحافظی کرد. ما فقط یک مهدی مهدوی کیا در فوتبال داشتیم ، بازیکنی که در کنار یک اخلاق بسیار خوب ، افتخارات بسیار زیادی هم داشت. این بازی خداحافظی زیبنده شخصیت او و همه افتخاراتش نبود.
خوش استقبال  و بد استقبال
هیچ کدام از ستاره های فوتبال ایران از همان زمانی که فوتبال خود را شروع کردند بازیکن مطرح و شناخته شده ای نبودند اما به محض درخشش در فوتبال ایران بسیار مورد توجه قرار گرفتند تا استقبال خوبی از آنها برای شروع دوران ستارگی شان به عمل بیاید اما زمانی که رو به افول گذاشتند و به خط پایان نزدیک شدند هیچ کس در مسیری که به خداحافظی از فوتبال ختم می شد آنها را بدرقه نکرد. عربشاهی در ادامه با بیان اینکه خداحافظی مهدوی کیا از فوتبال به هیچ عنوان در حد و اندازه های این بازیکن نبود و اصلا نمی توان نام خداحافظی را بر روی آن گذاشت، گفت: در آلمان تندیس مهدوی کیا را ساخته اند اما در ایران حتی نمی توانند یک بازی خداحافظی در شان او برگزار کنند. اگر مهدوی کیا ، دایی ، پروین و یا هر بازیکن ارزشمند دیگری نمی تواند خداحافظی درستی از فوتبال داشته باشد به این دلیل است که یک عده افراد شهرت طلب که جایگاه خود را هم نمی شناسند فوتبال ایران را قبضه کرده اند و آن را به سمت نابودی می برند. این شهرت طلبان همه ستاره های ما را خراب کردند ، اول علی پروین، بعد علی دایی و حالا مهدی مهدوی کیا. بازیکن سابق تیم ملی فوتبال یادآور شد: به غیر از احمدرضا عابدزاده که در دیدار پرسپولیس و بایرن مونیخ  بازی درخشانی داشت، سابقه نداشته که که سایر ستاره های به یاد ماندنی ما یک خداحافظی در خور شان از فوتبال داشته باشند. شان مهدوی کیا و ستاره های دیگر ما بالاتر از این حرف هاست که خداحافظی اینچنینی و کاملا بی برنامه داشته باشند.
تفاوت از زمین تا آسمان
بازی های خداحافظی بازیکنان ایرانی( البته اگر بازی خداحافظی ای در کار باشد) با آنچه که برای بازیکنان خارجی برگزار می شود از زمین تا آسمان تفاوت دارد، نکته ای که عربشاهی و درخشان نیز به آن اشاره کردند. یک بازی حساس همانند فینال جام حذفی نمی تواند بستر مناسبی برای خداحافظی با شکوهی برای یک بازیکن بازنشسته باشد. حساسیت های موجود در این مسابقه باعث می شود که شان یک بازیکن چندان مورد توجه قرار نگیرد و همه نگاه ها به سمت و سویی دیگر معطوف باشد. فرشاد پیوس که خود در دیدار تیم های پرسپولیس و استقلال که با پیروزی سه بر صفر سرخ ها  در سال 76 پایان یافت از فوتبال و پرسپولیس خداحافظی کرد گفت: این خداحافظی چندان خوب نبود و اصلا برنامه مشخصی نداشت. اصلا نمی توان این مراسم را خداحافظی نامید چون مهم فینال و نتیجه ای بود که رقم خورد نه خداحافظی مهدوی کیا. به نظر من مهدوی کیا باید راضی شود که در یک دیدار دوستانه خداحافظی کند تا با خاطره ای خوش از فوتبال برود. پیوس یادآور شد: گاهی اوقات برخورد با بازیکنان بزرگ ما اصلا مناسب نیست، نمونه اش هم همین مراسم به اصطلاح خداحافظی مهدی مهدوی کیا بود.  باید به مهدوی کیا بهای بیشتری می دانند و مراسم باشکوه تری برای او در نظر می گرفتند.
اما برای خداحافظی یک بازیکن واقعا چه مراحلی باید طی شود و چه کارهایی باید کرد که برای مهدوی کیا و بازیکنان بزرگی که پیش از او بازنشسته شدند این کارها انجام نشد. بیژن ذوالفقار نسب کارشناس فوتبال در این رابطه به جام جام گفت: هر چیزی باید اصول خود را طی کند و خداحافظی یک بازیکن از فوتبال البته اگر قرار است در مراسم خاصی باشد نیز نیازمند این است که اصول خود را رعایت کند. مراسم خداحافظی بازیکنی همانند مهدوی کیا باید از پیش تعیین شده و سازماندهی یافته بود اما دیدیم که تا لحظه آخر مشخص نبود که این بازیکن بالاخره می خواهد در مقابل سپاهان خداحافظی کند و یا در برابر هامبورگ . وی افزود: باشگاه ها در برگزاری بازی خداحافظی چندان تاثیر گذار نیستند، این فدراسیون است که باید در این زمینه برنامه ریزی لازم را انجام بدهد. اگر از دست فدراسیون کاری برنیاید به دیگران نباید خرده گرفت. این کارشناس فوتبال عنوان داشت: هیچ کس نحوه خداحافظی مهدوی کیا را نمی پسندد. او بازیکن بزرگی در فوتبال ما بود و باید با تشریفات کامل و محترمانه ای از فوتبال خداحافظی می کرد. بهتر بود مهدوی کیا در مسابقه ای از فوتبال خداحافظی می کرد که حساسیت بالایی نداشته باشد. اگر قرار بود در یک بازی رسمی خداحافظی کند باید در یک دیدار با حساسیت های کمتر به میدان می رفت.
ستاره های ما اینچنین می روند
در حالی که کشورهای کوچک حوزه خلیج فارس برای بازیکنان مطرح خود که البته از حیث افتخار آفرینی و شهرت هرگز به پای چهره هایی همانند علی دایی ، علی کریمی ، کریم باقری و یا مهدی مهدوی کیا نمی رسند ، بزرگ ترین و با شکوه ترین بازی های خداحافظی را برگزار می کنند در ایران ستاره های معدود و بدون تکرار غریبانه می آیند و غریبانه می روند. آنها گمنام به فوتبال می آیند و همانند یک بازیکن معمولی نیز خداحافظی می کنند. با این حال و با خداحافظی نه چندان زیبنده ای که برای مهدی مهدوی کیا صورت گرفت به نظر نمی آید در آینده برای بازیکن بزرگ دیگری در ایران بازی خداحافظی باشکوه و درخور شان برگزار شود چرا که نسل 98 تمام شد و دیگر بازیکنی بزرگتر از آن نسل وجود ندارد که حالا فدراسیون بخواهد برای آنها بازی بزرگی برگزار کند از طرفی تجربه ثابت کرده است که متولیان فوتبال ایران هرگز از اتفاقات گذشته درس نمی گیرند و بدون تغییر در نحوه مدیریت خود به کار خود ادامه می دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها