گالری‌گردی این هفته را به دو نمایشگاه نقاشی و یک نمایشگاه عکس و ویدئوآرت اختصاص داده‌ایم و سری به گالری گلستان، شکوه و فرهنگسرای نیاوران زده‌ایم و اطلاعاتی مختصر درباره نمایشگاه‌های آنها به دست آوردیم تا راهنمای کوچکی برای معرفی به شما باشیم.
کد خبر: ۵۵۹۹۹۶
از گلستان تا نیاوران

نقاشی‌های ترقی‌جاه روی دیوار گالری گلستان

این روزها نقاشی‌های محمدعلی ترقی‌جاه روی دیوار گالری گلستان آویخته شده‌ است. این نمایشگاه دربرگیرنده 25 نقاشی اکریلیک روی بوم در ابعاد مختلف است.

نقاشی‌های این نمایشگاه از 700 هزار تومان تا دو میلیون و 500 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

محمد‌علی ترقی‌جاه متولد سال 1322 تهران است. او از کودکی شیفته نقاشی بود. گرچه کار خود را در رشته مهندسی آغاز کرد، اما دیری نپایید که از آن روی گرداند تا به هنر نقاشی بپردازد. سال 1346 برنده مدال طلای مسابقات هنری دانشگاه‌های ایران شد.

در 1355 اولین نمایشگاه انفرادی خود را در تهران‌گالری و سپس در 1357 در نمایشگاه بین‌المللی هنر بازل سوئیس برگزار کرد.

در آغاز دهه 1360 روش ویژه خود را که مشخصه آن اسب‌های تجرید یافته (استیلیزه) بود پی‌ریخت که به نشانه هنری خاص او شهرت یافت.

موزه بین‌المللی هنر قرن بیست و یکم آمریکا (TIMOTCA) نقاشی‌هایش را به عنوان نماینده هنر ایران انتخاب کرد.

آثار او نیز جزو مجموعه موزه هنرهای معاصر تهران، موزه هنرهای مدرن شارجه، موزه ورلد، نوتردام هلند و موزه هنرمندان معاصر (موزه محمدعلی ترقی‌جاه) است.

این نمایشگاه تا هجدهم اردیبهشت ماه در گالری گلستان برپاست و علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه جز پنجشنبه‌ها از ساعت 16 تا 20 در این گالری واقع در خیابان دروس، خیابان شهید کماسایی، پلاک 24 حضور یابند.

«تاریکی نادیده» در گالری شکوه

نمایشگاه آثار عکس و ویدئوآرت نغمه جهانی با عنوان «تاریکی نادیده» در گالری شکوه برپا شده است.

جهانی در این نمایشگاه 9 قطعه عکس رنگی با ابعاد 90×135 سانتی‌متر در معرض تماشا گذاشته شده است.

موضوع آثارش برگرفته از خواب و رویاست. او در این آثار از کهن‌الگوهایی که یونگ، روانپزشک و متفکر سوئیسی مطرح کرده الهام گرفته است.

جهانی در عکس‌هایش از تکنیک فتومونتاژ بهره گرفته و پرتره‌هایی از خودش را با عکس‌هایی از حیوانات تلفیق کرده است.

یک ویدئوآرت که براساس همین موضوع ساخته شده است از دیگر آثار جهانی است که در این نمایشگاه ارائه خواهد داد.

این ویدئو حدود چهار دقیقه و شامل چهار پلان متفاوت از هم است. هرکدام از این پلان‌ها صدا و حرکات مخصوص به خود را دارند.

نغمه جهانی متولد 1367 است. او دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته عکاسی از دانشگاه هنر تهران است و تاکنون در هشت نمایشگاه گروهی شرکت کرده است.

«تاریکی نادیده» اولین نمایشگاه انفرادی جهانی محسوب می‌شود. این نمایشگاه در گالری شکوه واقع در خیابان فرمانیه، بلوار اندرزگو،خیابان امیر نوری، پلاک 19 دایر است و علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه از ساعت 4 تا 8 بعدازظهر از این آثار دیدن نمایند.

«فراموشی» روی دیوار فرهنگسرای نیاوران

فرهنگسرای نیاوران میزبان نمایشگاه نقاشی مهوش دولت‌آبادی و فرزانه خان‌عمو با عنوان «فراموشی» است. در این نمایشگاه 30 تابلوی نقاشی با تکنیک رنگ و روغن و اکریلیک به تماشا گذاشته شده است. آثار دولت‌آبادی تنهایی انسان‌ها در دنیای امروز را روایت می‌کند و خان‌عمو بیشتر مضمامین ذهنی و سوررئال دارد.

این نمایشگاه تا تاریخ بیست و دوم اردیبهشت در گالری شماره 2 فرهنگسرای نیاوران دایر است و علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه از ساعت 10 تا 19 و روزهای تعطیل 14 تا 19 از این آثار دیدن کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها