کد خبر: ۵۵۹۹۵۴
جام حذفی؛ از 32 تیم ما تا 758 تیم انگلیسی ها

سرانجام پرحرف و حدیث‌ترین دور از رقابت‌های جام‌حذفی فوتبال کشور امروز با قهرمانی یکی از دو تیم پرسپولیس و سپاهان به پایان خواهد رسید.

رقابت‌های فصل 1391 ـ ‌1390 جام‌حذفی فقط 31 بازی داشت تا از این لحاظ حتی به اندازه چهار هفته از رقابت‌های لیگ برتر نباشد. این‌بار دیگر خبری از تیم‌های لیگ دسته دوم نبود. از میان 24 تیم دسته اولی هم ده تیم انصراف دادند تا فقط 32 تیم (18 تیم لیگ برتری و 14 تیم دسته اولی) برای فتح جام‌حذفی و رسیدن به لیگ قهرمانان آسیا با هم رقابت کنند.

تازه برای همین 31 بازی هم کلی با سرمربی پرتغالی تیم ملی رایزنی شد. در این میان اعتراض برخی تیم‌ها به برگزار نشدن جام‌حذفی و البته فشارهای رسانه‌ای، در تغییر نظر فدراسیون فوتبال بی‌تاثیر نبود. فدراسیون که بدش نمی‌آمد با تعطیلی جام‌حذفی زمان بیشتری را دراختیار کرش و دستیارانش در تیم ملی قرار دهد، در نهایت تسلیم خواسته باشگاه‌ها شد و با برگزاری نصفه و نیمه این جام موافقت کرد.

البته برای گرفتن همین تصمیم ساده چیزی حدود سه ماه از وقت اداره‌کنندگان فوتبال کشور تلف شد. کفاشیان و همکارانش در این راه حتی با کنفدراسیون فوتبال آسیا هم نامه‌نگاری کردند تا بدانند اگر جام‌حذفی را برگزار نکنند تکلیف یک سهمیه ایران در فصل آینده لیگ قهرمانان چه می‌شود. در این میان نکته جالب، پاسخ AFC بود. آنها گفتند در اساسنامه ما چنین موضوعی گنجانده نشده است که اگر کشوری جام‌حذفی خود را تعطیل کرد، می‌تواند تیمی از لیگ را به عنوان نماینده آسیایی‌اش معرفی کند یا خیر! هیچ سابقه قبلی هم برای برگزار نکردن جام‌حذفی در کشورهای آسیایی وجود نداشت. آن روزها خیلی‌ها معتقد بودند همین موضوع یکی از دلایلی بود که باعث شد فدراسیون در مقابل خواسته باشگاه‌ها سر تعظیم فرود بیاورد!

اما براستی برگزاری جام‌حذفی در کشوری که لیگ آن 18 تیمی است (و نه 20 تیمی)، تا این حد به برنامه‌های تیم ملی لطمه می‌زند؟ کارلوس کرش هنوز هم منتقد جدی برگزاری جام‌حذفی است. او چند روز پیش و در جمع خبرنگاران برای بار چندم گفت روی حرفش ایستاده و می‌گوید تمام فشارهای وارد شده به تیم‌های باشگاهی به دلیل گنجاندن بازی‌های حذفی در لابه‌لای رقابت‌های لیگ است!

از نگاه کرش آنچه اهمیت دارد فقط و فقط تیم ملی است. اما آیا متولیان و برنامه‌ریزان فوتبال ما هم باید با این نگاه به مسائل نگاه کنند؟! آیا نباید طوری برنامه‌ریزی کرد که برگزاری جام‌حذفی خللی در برنامه‌های لیگ و تیم ملی ایجاد کند؟

جام‌حذفی امسال، عصر امروز با بازی پرسپولیس و سپاهان به پایان خواهد رسید. فارغ از این‌که هواداران کدام تیم امشب را با خوشحالی قهرمانی تیم‌شان به صبح می‌رسانند، باید بپذیریم که به لحاظ برنامه‌ریزی فرسنگ‌ها با کشورهای صاحب فوتبال فاصله داریم.

جام‌حذفی در کشور ما درحالی با 32 تیم برگزار شد که در همین فصل جاری، 758 تیم در جام‌حذفی فوتبال انگلیس شرکت کردند! تفاوت تعداد بازی‌هایی که در جام‌حذفی انگلستان برگزار شده با آنچه اینجا در ایران شاهدش بودیم هم به همین اندازه حیرت‌انگیز است.

در حالی که در کشور ما برنامه‌ریزان فدراسیون فوتبال با اکراه و با کلی دردسر برای 31 بازی جام‌حذفی برنامه‌ریزی کردند در انگلستان 758 بازی در چارچوب رقابت‌های جام‌حذفی برگزار شد تا در نهایت منچستر‌سیتی و ویگان به فینال راه پیدا کنند!

758 بازی، از شنبه بیست و یکم مرداد سال گذشته تا شنبه بیست و یکم اردیبهشت امسال که هفته آینده از راه خواهد رسید؛ بدون آن‌که آب از آب تکان بخورد. آن هم در شرایطی که تیم ملی انگلیس تابستان گذشته درگیر رقابت‌های یورو 2012 بود و پس از آن هم بلافاصله وارد بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی 2014 شد. تازه انگلیسی‌ها علاوه بر جام‌حذفی، جام اتحادیه و لیگ برتر را هم دارند.

با کمی واقع‌بینی متوجه می‌شویم آنقدر در برنامه‌ریزی و در کیفیت فوتبال حرفه‌ای با سطح اول فوتبال دنیا فاصله داریم که درک امکان برگزاری این تعداد بازی در یک سال برایمان سخت است. در هر حال اگر بپذیریم که برگزاری کج‌دار و مریز رقابت‌های لیگ با کلی تعطیلی وقت و بی‌وقت، در کنار برگزاری نصفه و نیمه جام‌حذفی، هیچ کمکی به رشد و اعتلای این فوتبال نمی‌کند، از همین امروز برای پی‌ریزی یک برنامه مدون برای رقابت‌های فصل آینده فوتبال دست به کار خواهیم شد.

رضا پورعالی‌‌ /‌‌ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
پرسپولیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
۰
۰
سلام آقای پورعالی.آخه قربونت برم نگاه كن ببین رئیس فدراسیون انگلیس چه كسی هست و رئیس فدراسیون ایران چه كسی؟چرا اینچنین ایران را با انگلیس قیاس میكنی؟
به نظر شما این قیاس درست هست؟

نیازمندی ها