تعطیلات پایانی هفته، همیشه فرصت خوبی برای بازدید مردم از نمایشگاه کتاب تهران بوده است و معمولا پنجشنبه و جمعه‌ای که مصادف با برپایی نمایشگاه است، شلوغ ترین روزهای نمایشگاه محسوب می‌شود، امسال اما این روزها را باید سیاسی‌ترین روزهای این رویداد بزرگ فرهنگی هم لقب داد، از حضور و مانور فرهنگی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بگیریم تا عرضه کتاب‌های مرتبط با انتخابات و حضور وزیر خارجه کشورمان که برای رونمایی از چند اثر در حوزه سیاست خارجه به مصلای بزرگ امام خمینی(ره) آمده بود.
کد خبر: ۵۵۹۵۶۸
مانور فرهنگی نامزدهای انتخابات در ‌نمایشگاه کتاب

به گزارش جام‌جم، غلامعلی حدادعادل یکی از نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود که در پایان هفته به نمایشگاه کتاب آمد و البته یک نسخه از کتاب خودش را خرید و برای ساخت یا اختصاص دادن مکانی دائمی به نمایشگاه هم وعده داد.

حدادعادل و مقالات کانت

حدادعادل در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که فرهنگ در دولت شما چه جایگاهی دارد، گفت: جایگاه فرهنگ همیشه والا بوده و هست در دولت من نیز اینگونه است.

وی در پاسخ به این‌که اگر رئیس جمهور شوید تا چه میزان به کتاب و کتابخوانی توجه خواهید کرد، افزود: تا به حال کسی را مانند بنده دیده‌اید که تا این حد به نمایشگاه کتاب علاقه نشان دهد و هر سال چند بار به نمایشگاه بیاید؟ اگر فرصت پیدا کنم، سعی می‌کنم به کتاب، ناشر، نویسنده و مترجم توجه بیشتری داشته باشم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی درباره این که معمولا چه کتابی از نمایشگاه خریداری می‌کند، گفت: از بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ضمن بازدید از دو غرفه کتاب خودم را خریدم. نام این کتاب «مقالات کانتی» است؛ البته من هنوز تمام نمایشگاه را ندیده‌ام، اما باز هم در روزهای آینده به نمایشگاه می‌آیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری وعده داد در صورت پیروزی در انتخابات فکری به حال مکان دائمی نمایشگاه کتاب خواهد کرد.

انتقاد متکی از روند صدور مجوز کتاب

منوچهر متکی، وزیر پیشین امور خارجه کشورمان هم یکی دیگر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بود که به نمایشگاه کتاب آمد و در جمع خبرنگـــاران نوشتن را یک نعمت و انتشار کتاب را عصاره اندیشه نویسنده خواند و گفت: نوشتن یک کتاب از سوی یک نویسنده، یعنی ارائه عصاره فکر او در قالب یک موضوع و کتاب که نویسنده آن را به مخاطب تقدیم می‌کند و مخاطب شریک عقل و فکر نویسنده می‌شود.

متکی انتقادهایی را به وضع کنونی فضای نشر وارد کرد و گفت: انتشار مجدد یک کتاب بسیار مهم است؛ متأسفانه شمارگان‌ کتاب روز به روز پایین‌تر می‌آید، حتی زیر هزار جلد در کتاب شاهد نشر آنها هستیم، امروزه ناشران بررسی می‌کنند که برای تجدید یک کتاب بازاری وجود دارد یا نه، سپس اقدام به انتشار آن می‌کنند. به اعتقاد من نباید صدور مجوز برای تجدید چاپ را در جریان کار قرار دهیم، اگر کتابی یک بار چاپ شد، انتشارات می‌تواند آن را براحتی چاپ کند.

انتشار مهم ترین توصیه‌های رهبری درباره انتخابات

از حضور چهره‌های سیاسی که بگذریم، از روز گذشته کتاب «انتخابات چرا، چگونه» حاوی مهم‌ترین توصیه‌های رهبری درباره انتخابات از سوی انتشارات انقلاب اسلامی در نمایشگاه عرضه شد.

این کتاب مجموعه بیانات رهبری از سال 1368 تا 1392 را در بر‌می‌گیرد و در هر فصل گزیده‌هایی از سخنان رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات را ارائه می‌کند.

در فصل اول اهمیت انتخابات و مردم سالاری اسلامی با توجه به شاخصه‌هایی بیان شده است و در فصل‌های بعدی رعایت اصول اخلاقی، موازین شرعی و ضوابط قانونی در تبلیغات انتخاباتی، ملاک‌های انتخاب اصلح، انتخابات و عبرت‌های فتنه 88 و... آورده شده است.

رونمایی از اسناد خلیج فارس

یکی دیگر از برنامه‌های پایان هفته نمایشگاه کتاب تهران رونمایی از مجموعه آثار منتشر شده از سوی وزارت خارجه ایران بود که یکی از این کتاب‌ها «اطلس کلات نادری»، شامل اسناد حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بر خلیج فارس و جزایر سه گانه آن را نشان می‌دهد.

علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه و‌ سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مهمانان رونمایی از این کتاب‌ها بودند.

سیدمحمد حسینی در این مراسم گفت: خوشحالم که وزارت امور خارجه در حوزه نشر الکترونیک هم وارد شده و شاهد حضور آثارش هستیم، امیدوارم که با همکاری این وزارتخانه هیات‌های خارجی هم از نمایشگاه کتاب دیدن کنند و از نزدیک شاهد استقبال مردم از این نمایشگاه که در سطح منطقه بی‌بدیل است، باشند.

وزیر امورخارجه هم در سخنانی گفت: تمام تلاشمان این است که اسناد وزارت خارجه را به صورت الکترونیکی درآوریم تا در آینده شاهد دسترسی آسان‌تر محققان به اسناد باشیم. به گفته او الکترونیکی شدن اسناد آغاز شده و با سرعت جلو می‌رود.

«حریم سلطان» و «عشق ممنوعه» در نمایشگاه !

یکی دیگر از حاشیه‌های نمایشگاه در روزهای پایانی هفته، انتشار خبری درباره توزیع دو عنوان کتاب با موضوع داستان دو سریال تلویزیونی «عشق ممنوعه» و «حریم سلطان» بود که از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان خارج کشور پخش می‌شود، البته معاون امور نمایشگاهی بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب با بیان این که به‌طور مداوم در حال رصد فضای نمایشگاه به منظور ایجاد فضایی آرام برای مخاطبان هستیم، از توزیع این کتاب‌ها اظهار بی‌اطلاعی کرد.

محمد اللهیاری، درباره تخلفات ناشران در نمایشگاه کتاب گفت: برای بررسی تخلفات ناشران، کمیته نظارت و کمیته ناشران داخلی به‌صورت توأمان مشغول به فعالیت هستند. به‌طور معمول، پس از مشاهده یک تخلف، نخست به ناشران تذکر شفاهی داده و سپس به آنها تذکر کتبی ارائه می‌شود و معمولا به‌دلیل اهمیتی که حضور در نمایشگاه برای ناشران دارد، پس از این تذکرات مسـأله حل می‌شود. در غیر این صورت، تخلف احراز شده در جلسات روزانه کمیته رسیدگی به تخلف‌ها مطرح و درباره آن بحث و تصمیم‌گیری می‌شود.

او ادامه داد: بنابر آخرین گزارش اعلام‌شده در جلسه شب گذشته، تخلف محتوایی ناشران در نمایشگاه تا به حال بسیار کم بوده و چند مورد پیش‌آمده نیز با تذکر حل شده است.

سجاد روشنی - گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها