در مراسم رونمایی از آثار امام رضا(ع) مطرح شد

راه‌اندازی کتابخانه‌های تخصصی رضوی

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی از راه‌اندازی کتابخانه‌های تخصصی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: در سال گذشته یک هزار و ۳۰ عنوان کتاب با موضوع امام رضا(ع) منتشر شد.
کد خبر: ۵۵۹۴۷۴
راه‌اندازی کتابخانه‌های تخصصی رضوی

 سید جلال حسینی معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی و دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی در مراسم رونمایی از مجموعه 100 جلدی «رهنما» طی نشست خبری برنامه‌های انتشاراتی آستان قدس رضوی، بیان داشت: آستان قدس رضوی یکی از بزرگترین مجموعه‌های فرهنگی در ایران اسلامی و جهان اسلام به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: این آثار بر حسب سند چشم‌انداز باید در فضای فرهنگی و اسلامی الهام بخش و تاثیرگذار باشد ‌و از این منظر یکی از ماموریت‌های این مجموعه فرهنگی انجام فعالیت‌هایی در ساحت‌های فرهنگی، پژوهشی، ورزشی، هنر و تبلیغ دینی است.

حسینی اضافه کرد: یکی از عرصه‌هایی که آستان قدس رضوی طبق سند چشم‌انداز به آن توجه جدی دارد توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است، به همین منظور یکی از برنامه‌های اصلی فرهنگی خود را به تولید و نصب کتاب اختصاص داده است.

به گفته این کارشناس فرهنگی آستان قدس رضوی از سال 1305 شمسی فعالیت‌های انتشاراتی خود را با چاپ جلد نخست فهرست نسخ خطی کتابخانه مرکزی که اولین تجربه فهرست‌نویسی نسخ خطی در ایران بوده، آغاز کرده است.

وی ادامه داد: فعالیت آستان قدس رضوی به بیش از 80 سال گذشته مربوط می‌شود و این آثار پس از پیروزی انقلاب اسلامی به انتشار سالانه 3 میلیون نسخه کتاب در قالب 900 عنوان پرداخته است که به عنوان کانونی تاثیرگذار در ترویج و تعمیق معارف ناب اسلامی و شیعی مطرح شده است.

حسینی بیان کرد: آستان قدس رضوی قبل از انقلاب 27 عنوان بیشتر کتاب را منتشر نکرده است که عمدتا هم همه آنها فهرست نویسی نسخ خطی بوده اما به لطف امام رضا(ع) مجموعه کتب منتشر شده این انتشارات به بیش از 3 دهه از انقلاب به 40 میلیون نسخه رسیده است.

  آستان قدس رضوی روزانه 3700 کتاب منتشر می‌کند

وی با بیان اینکه روزانه آستان قدس رضوی 3700 کتاب منتشر کرده است، عنوان کرد: در حوزه نشر آستان قدس رضوی از یک زنجیره کامل برخوردارند یعنی از سفارش و پذیرش اثر با اصول و محتوایی، سیاست‌گذاری شده است و کتاب پس از پذیرش، آماده و در مؤسسه انتشارات آستان قدس رضوی که یکی از مجهزترین مؤسسات است، منتشر می‌شود.

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی، بیان داشت: آستان مقدس در ارتباط با نشر نسخ خطی و نفائس بویژه نسخه‌های خطی قرآنی،‌بهترین تجهیزات و امکانات چاپی را در چاپخانه بین‌المللی قرآن آماده کرده است که این چاپخانه ظرفیت انتشار 5 میلیون نسخه قرآن را دارد.

وی اشاره کرد: این آثار سامانه یک پارچه و توزیع کتاب منتشره در سراسر کشور را فراهم ساخته است که فعالیت این زنجیره را کامل می‌کند.

حسینی با اشاره به بخش کتاب و کتابداری کتابخانه آستان قدس رضوی، عنوان کرد: کتابخانه آستان قدس رضوی یکی از بزرگترین کتابخانه‌های جهان است و حرم مطهر امام رضا(ع) نیز با کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی دربردارنده 85 نسخه خطی با بیش از 3 میلیون کتاب چاپی و 13 میلیون سند موقوفی در خدمت محققان و پژوهشگران و اهالی کتاب است.

به گفته این مقام مسئول راه‌اندازی کتابخانه‌های تخصصی در دستور کار آستان قدس رضوی قرار گرفته است و تاکنون نیز 10 کتابخانه تخصصی در حوزه‌های علوم قرآنی، جغرافیا، امام رضا(ع)، اهل بیت، اقتصاد و تاریخ دایر شده است.

وی اضافه کرد: در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی آستان قدس رضوی با در نظر گرفتن اینکه یکی از مناسب‌ترین ابزار انتقال معارف ناب اسلامی و اهل بیت(ع) کتاب است، سالانه بیش از 3 میلیون جلد کتاب را به مخاطبان خود یعنی زائران امام رضا(ع) اهدا می‌کند. به همین منظور در حرم رضوی معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی متولی خدمت‌رسانی به زائران است و در قالب برنامه‌های متنوع اعم از جلسات سخنرانی، حلقه‌های معرفت به برپایی کارگاه‌های آموزشی نیز اهتمام دارد.

حسینی عنوان کرد: در سال گذشته معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی حدود 238 عنوان کتاب را منتشر کرده است و در تیراژ 2 میلیون نسخه به زائران امام رضا(ع) اهدا شده است.

وی افزود: یک میلیون و 500 هزار زائر غیر ایرانی از بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) عزیمت کردند که در این راستا 47 عنوان کتاب به زبان‌های عربی، اردو، هندی، اسپانیایی، تایلندی، تاجیکی، انگلیسی و روسی به چاپ رسیده است.

 انتشار یک هزار و 30 عنوان کتاب با موضوع امام رضا(ع) در سال 91

این کارشناس فرهنگی آستان قدس رضوی، گفت: یکی از ماموریت‌های اصلی در آستان قدس رضوی آشنا کردن زائران با سیره و سنت و فرهنگ رضوی و سبک زندگی اسلامی و مطابق با تعالیم اهل بیت است.

وی اضافه کرد: در این انتشارات کتاب‌های مناسب با محوریت امام رضا(ع) با موضوعات گوناگون در دستور کار نشر آستان قدس رضوی است.

به گفته حسینی از مجموع یک هزار و 30 عنوان کتاب با موضوع امام رضا(ع) در سال 91 در کل کشور، 310 عنوان کتاب به آستان قدس رضوی اختصاص داشته است.

وی اضافه کرد: از 310 عنوان کتاب منتشر شده 40 عنوان به سرگذشت‌نامه امام رضا، 38 عنوان به شعر معاصر، 31 عنوان به ادبیات داستانی، 21 عنوان به حرم‌شناسی و 24 عنوان دیگر نیز به زیارت اختصاص دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها