خیلی‌ها فکر می‌کنند تمام ارزش و اعتبار آدم به کار کردن است. آنها از زندگی و لذت های آن فقط کار کردن را می شناسند .در واقع کار می کنند ، نه زندگی . شما چه فکر می کنید و هدف از کار کردن را چه می دانید ؟
کد خبر: ۵۵۹۳۲۲
مریم یکی از آدم  هایی است  که فقط کار می کند و اگر یک روز کار نکند احساس بی‌قراری به او دست می‌دهد و با تعطیلاتش نمی‌داند چه کند.
او بلافاصله بعد از این‌که احساس ناامنی شغلی کند پریشان می‌شود و آنقدر اعتماد به نفسش را از دست می‌دهد که فکر می‌کند برایش دنیا به آخر رسیده است.

وقتی مریم سر کار است همکارانش خیال می‌کنند آدمی با اعتماد به نفس او وجود ندارد. او به کارش مسلط است و همه چیز در محیط کارش تحت کنترل است. کارش را بلد است و می‌داند چگونه کار مشتری را راه بیندازد و شرکت را به سود و فروش بیشتری برساند.

شما هم فکر می‌کنید او انسان موفقی است و اعتماد به نفس بالایی دارد ؟

من که فکر نمی‌کنم. اعتماد به نفس از دید روانشناسان حالتی است که در تمام ابعاد زندگی انسان خودش را نشان می‌دهد. شخصی که اعتماد به نفس دارد نسبت به پرورش فرزندان، تعامل با همسر و روابط با دیگران نیز این حس را از دست نمی‌دهد. اعتماد به نفسی که در مقابل برخی موقعیت‌ها بی‌اثر باشد حسی تک‌بعدی است.

در این صورت فقط گاهی از مواقع که کار خاصی را انجام می‌دهید احساس اعتماد به نفس می‌کنید و این همیشگی نیست.

اگر شما جزو کسانی باشید که حس نداشتن کنترل و عدم اعتماد به نفستان را با کاری که فکر می‌کنید در آن خوب هستید سرکوب می‌کنید باید این سوالات  برایتان آشنا باشد:

 چرا وقتی که تمام وقتم را به کار اختصاص می‌دهم حس خوشایندی دارم؟

چرا از تعطیلات به سرعت دلزده می‌شوم؟

وقتی شاغل بودم احساس تسلط و کنترل خوبی داشتم اما حالا حس می‌کنم یک بی‌عرضه به درد نخور هستم.حس می‌کنم وقتی کار می‌کنم همه احترام بیشتری به من می‌گذارند در حالی که وقتی که مشغول آن کار نیستم هیچ کس برایم اهمیتی قائل نیست.

اعتماد به نفس واقعی به خاطر  آن چه که به خوبی از عهده انجام آن بر می‌آیید نیست، بلکه باور شما به توانایی‌های ذاتی‌تان است که شما را قادر به انجام کار‌هایی می‌کند که مایل به انجام آنها هستید.

منشا اعتماد به نفس واقعی در درون شماست نه در بیرون.

معنی‌اش این است که شما ارزشمند و دارای توانایی نامحدود هستید و خود شما هستید که به عنوان یک آفریده استثنایی خدا گرانقدر و ارزشمند هستید نه کار شما. آن کار را افراد زیادی می‌توانند انجام دهند اما از نمونه شما خداوند فقط یک انسان آفریده است که خود شما هستید با خصوصیاتی که پرورش مثبت آنها بستگی به خودتان دارد و این خصوصیات می‌تواند برایتان اعتماد به نفس بیافریند.

 در این صورت کسی نمی‌تواند این اعتماد به نفس  را از شما بگیرد و در شرایط مختلف این اعتماد به نفس در شما وجود دارد. اعتماد به نفس واقعی از اراده و تصمیم شما برای رسیدن به اهداف و خواسته‌هاتان نشات می‌گیرد. اعتماد به نفس واقعی باعث می‌شود از هر شکست و اشتباه درس بگیرید و در زندگی‌تان احساس رضایت و آرامش کنید.

برای دستیابی به اعتماد به نفس باید نسبت به خود احساس خوبی داشته باشید و نباید برای داشتن این احساس‌، شرط تعیین کنید و نباید آن را به زمان آینده موکول کنید.

اعتماد به نفس واقعی به این دلیل نیست که هیچ هراسی ندارید بلکه اعتماد به نفس واقعی ،  باور داشتن خودتان با وجود تمام نگرانی‌ها و ترس‌ها است.

افرادی که ترس از انجام کاری را دلیل بر ضعف و عدم آگاهی خود می‌دانند همیشه در همان وضعیت سابق خود می‌مانند و نمی‌توانند پیشرفت کنند.هر چه اهدافتان بزرگ‌تر باشد ترس شما نیز بیشتر خواهد بود. پس هرگز اجازه ندهید ترس از شکست شما را محدود کند و به شما غلبه کند.

پرورش سه نوع  اعتماد به نفس

شما باید برای موفقیت در زندگی سه نوع اعتماد به نفس را در خود پرورش دهید:

نوع اول: اعتماد به نفس رفتاری یعنی داشتن اعتماد نسبت به خود در نحوه عملکرد کارهای روزمره.

با داشتن اعتماد به نفس رفتاری این باور و اطمینان در شما ایجاد می‌شود که با سعی و کوشش توانایی آن را دارید به جایی که استحقاق آن را دارید برسید. یعنی در راه رسیدن به هدف تان با اطمینان وارد عمل می‌شوید و شروع به کار می‌کنید. مطمئن هستید که ثابت و پایدار آن را دنبال کرده و به انجام می‌رسانید. مطمئن هستید هرگز کاری که شروع کرده‌اید را نیمه کاره رها نمی‌کنید.

نوع دوم:  اعتماد به نفس عاطفی است که  به انسان کمک می‌کند که یک ارتباط موثر با دیگران برقرار کند این اعتماد و اطمینان در شما ایجاد می‌شود که در زمینه زناشویی توانایی برقراری رابطه‌ای همراه با عشق و تفاهم با همسرتان را دارید.

نوع سوم: اعتماد به نفس معنوی است که با  تقویت آن این باور در شما ایجاد می‌شود که همه چیز در طبیعت دارای نظم و هدفمند آفریده شده است. همچنین این باور در شما ایجاد می‌شود که به عنوان مخلوق برتر خداوند نیرویی عظیمی در وجودتان نهاده شده است‌.

جام جم / چاردیواری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها