رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران با بیان این مطلب که روزانه 250 تا 300 نفر در کشور دچار سکته مغزی می شوند، بر ضرورت راه اندازی مراکز جامع ویژه درمان سکته های مغزی تاکید کرد.
کد خبر: ۵۵۸۶۷۳
افزایش سکته مغزی در ایران

دکتر علیرضا زالی روز سه شنبه در حاشیه برگزاری بیستمین کنگره نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران در هتل المپیک تهران، گفت: میزان زیادی از عوامل خطر ابتلای به سکته‌ های مغزی و سکته‌ های قلبی با یکدیگر مشترک هستند.

وی افزود: فشار خون، دیابت، چربی خون بالا، چاقی، تغییر الگوی زندگی و تغذیه نامناسب از جمله این فاکتورها هستند که موجب می‌شوند شانس ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی و سکته‌های مغزی در کشور افزایش یابد.

زالی اظهارداشت: در کشور ما بالغ بر 60 درصد افراد مبتلا به فشار خون از بیماری خود مطلع نیستند. این عامل در نهایت ممکن است به صورت سکته مغزی تظاهر پیدا کند. همانطور که دیابت کنترل نشده نیز می‌تواند خود را به شکل سکته‌های مغزی نمایش دهد بنابراین با توجه به اینکه سکته مغزی صدمات بسیاری را برای فرد و خانواده وی ایجاد می‌کند و می‌تواند کیفیت زندگی وی را تحت الشعاع قرار دهد، بایستی به طور جدی مورد توجه قرار گرفته و اقدامات پیشگیرانه برای آن اتخاذ شود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه آمار ابتلا به سکته‌های مغزی در ایران رو به افزایش است، افزود:‌ با توجه به اینکه جمعیت کشور به سمت سالمندی حرکت می‌کند، در سالهای پیش رو شاهد شیوع بیشتر سکته‌های مغزی در کشور خواهیم بود.

وی ضمن تاکید بر ضرورت آگاهی از عوامل خطر ابتلا به بیماریهای مغز و اعصاب و ضرورت توجه به آن به ارائه توصیه‌هایی به منظور پیشگیری از ابتلا به سکته‌های مغزی پرداخت و گفت: به عنوان مثال تغییر رژیم‌های غذایی، کاهش استرس، اجتناب از استعمال مواد دخانی، از جمله اقدامات پیشگیرانه هستند که بایستی برای جلوگیری از ابتلا به همه بیماریهای غیرواگیر به ویژه سکته‌های مغزی مورد توجه قرار بگیرند.

این جراح مغز و اعصاب در ادامه به ارائه نتایج مطالعه‌ای پیرامون سکته‌های مغزی در کشور اشاره کرد و اظهارداشت: بر اساس این مطالعات مشخص شده است روزانه بین 250 تا 300 نفر در ایران دچار سکته‌ مغزی می‌شوند. البته این آمار شامل افرادی که دچار علائم خفیف شده و یا به بیمارستان مراجعه نمی‌کنند، نمی شود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران با بیان اینکه سکته‌ های مغزی شایعترین بیماری ناتوان کننده مغز و اعصاب است، افزود: در کشورهای توسعه یافته برای کاهش آمار مرگ و میر و عوارض ناشی از سکته‌های مغزی مراکز جامعی را راه اندازی کردند که جدیدترین روشهای درمانی در آنها به کار گرفته شده و گروههای مختلف تخصصی در آن فعالیت می‌کنند. در این مراکز اقدامات توانبخشی از ساعات آغازین برای فرد انجام می‌شود.

زالی ضمن گلایه از نبود مراکز درمان استروک (سکته های مغزی) در کشور، تصریح کرد:‌ لازم است بودجه لازم برای احداث این مراکز جامع در نظر گرفته شود و حداقل در استان‌های بزرگ کشور چند مرکز استروک داشته باشیم.

بیستمین کنگره نورولوژی و الکتروفیزیولوژی ایران تا 13 اردیبهشت ماه جاری در هتل المپیک تهران ادامه دارد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها