پیغام بورسیا دورتموند به بایرن مونیخ:

لواندوفسکی را به همه می فروشیم جز شما!

پسر ترسو و لاغر لهستانی ها؛ اکنون مرد اول فوتبال اروپاست

این لهستانی فرا زمینی

او حالا نخستین بازیکن در تاریخ فوتبال اروپاست که در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا فقط در یک بازی 4 گل زده است. او نه مسی است، نه رونالدو ، نه لمپارد، نه زیدان و نه هر ستاره بزرگ دیگری در فوتبال اروپا. او لواندوفسکی است.
کد خبر: ۵۵۸۶۰۶
این لهستانی فرا زمینی

در دیدار بورسیا دورتموند و رئال مادرید که در چارچوب نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا برگزار شد، لواندوفسکی فقط 8 دقیقه پس از آغاز بازی فرصت می‌خواست تا گلزنی‌های خود را آغاز کند. پیش از این‌که او در این دیدار فراموش نشدنی 4 گل بزند تا تیمش 4 بر یک پیروز بزرگ میدان لقب بگیرد، تنها به عنوان یک بازیکن خوب معرفی می‌شد، نه بازیکنی که در یک دیدار چهار گل می‌زند یا نه حتی بازیکنی که نتیجه یک دیدار را تغییر می‌دهد. او لواندوفسکی بود؛ بازیکنی که مشتریان زیادی در سطح اروپا پیدا کرده بود، اما هرگز کسی گمان نمی‌کرد یک‌شبه به قهرمان بزرگی تبدیل شود.

در گذشته این مهاجم لهستانی مواردی وجود داشت که اکنون او را به بازیکنی تبدیل کرده است که مقابل رئال چهار گل می‌زند، اما واقعا چه چیزی باعث شد تا لواندوفسکی به موقعیت کنونی برسد؟ زیلینسکی مربی کنونی تیم ملی لهستان و مربی سابق او در تیم لخ پوزنان درباره لواندوفسکی می‌گوید: رئال مادرید در برابر بازیکنی زانو زد که قرار نبود در بین ستاره‌های اروپا جایی داشته باشد. نحوه بازی کردن او چیزی فراتراز فوتبال مدرن دنیا بود.

گرد و خاک در دیدار برگشت

زندگی لواندوفسکی از همان کودکی با ورزش عجین شده بود. پدرش جودوکار بود و فوتبال هم بازی می‌کرد، مادر و خواهرش والیبالیست بودند و نامزدش نیز در سطح اروپا کاراته‌کای شناخته شده‌ای محسوب می‌شود. خود لواندوفسکی نیز پیش از سال 2010 به عنوان یک گلزن در فوتبال نه‌چندان مطرح لهستان شناخته می‌شد، اما زمانی که سال 2010 به بورسیا دورتموند پیوست، بتدریج شهرتی فراگیر برای خود دست و پا کرد. البته او نخستین لهستانی پرآوازه در فوتبال آلمان محسوب نمی‌شود؛ همان‌طور که نخستین لهستانی‌ای که به رئال مادرید گل می‌زند، نیست. در دسامبر 1990 جان اربان، بازیکن لهستانی تیم اوساسونا در دیدار با رئال مادرید که در جریان لالیگا برگزار شد، سه گل از چهار گل اوساسونا را به ثمر رساند. بعد از گذشت 23 سال حالا لواندوفسکی رکورد او را بهبود داده است.

اربان که اکنون خود مربیگری می‌کند، درباره لواندوفسکی می‌گوید: رابرت بازیکن، جوانی است که رکورد منحصر به فردی از خود به نمایش گذاشته است، اما به نظرم او بهتر از آن چیزی که اکنون هست، نخواهد شد. خوب می‌دانم که او اکنون چه احساسی دارد، چون من هم‌چنین حس لذت‌بخشی را تجربه کرده‌ام و می‌دانم زدن چهار گل به رئال مادرید یعنی چه، اما او اگر می‌خواهد این لذت ادامه داشته باشد، باید در دیدار برگشت هم گرد و خاک کند. وی افزود: رسانه‌ها در یک هفته اخیر به هیچ عنوان او را رها نکردند و به نظرم این می‌تواند در بازی امشب دورتموند با رئال تاثیر بگذارد. اگر لواندوفسکی تحت تاثیر این جریان قرار گرفته باشد، در دیدار امشب حتی نمی‌تواند گوشه‌ای از آنچه در دیدار رفت بود به نمایش بگذارد. اربان در ادامه گفت: من مدت زمان کوتاهی در لیگ لهستان با لواندوفسکی کار کردم و اصلا گمان نمی‌کردم او این چنین پیشرفت کند؛ البته او گاهی گوشه‌ای از استعدادهای خود را نشان می‌داد، اما این‌که روزی برسد که رئال در برابرش زانو بزند، غیرقابل تصور بود.

لهستانی ترسو

لواندوفسکی پیش از رفتن به بوندسلیگا روزهای پرفراز و نشیبی را در لهستان سپری کرد. او که دوران کودکی و نوجوانی فوتبال خود را در پارتیزان لسنو سپری کرد، بالاخره سال 1997 از این تیم جدا شد و به تیم جوانان وارسویا ورشو پیوست و تا سال 2004 برای این تیم بازی کرد. او بازیکنی بود که فیزیک بدنی چندان مناسبی نداشت، یک بازیکن لاغراندام که همیشه می‌ترسید در برخوردهای تن به تن استخوانش بشکند. کریستف سیکروسکی، مربی لواندوفسکی در وارسویا درباره او می‌گوید: من همیشه از او می‌خواستم فیزیکی‌تر بازی کند و حتی کمی خشن باشد، اما حقیقتا او یک بازیکن بسیار ترسو بود.

برخلاف فیزیک نه‌چندان مناسب، لواندوفسکی بسرعت در فوتبال پیشرفت کرد. سیکروسکی می‌افزاید: در یک فصل ما 158 گل زدیم و خیلی جالب است بگویم از این تعداد گل بیش از نیمی را لواندوفسکی به ثمر رساند. حتی در آن زمان هم خیلی مشکل بود که پیشرفت کنونی او را پیش‌بینی کنم. او واقعا یکی از بازیکنان غیرقابل پیش‌بینی دنیاست، حتی پیش از بازی با رئال من اعتقاد داشتم که او جوان اول فوتبال لهستان است.

رابرت لواندوفسکی پس از طی کردن مسیر طولانی و پرفراز و نشیب در فوتبال لهستان و بازی کردن در تیم‌های نه‌چندان مطرح دیگری همچون دلتا و لگیا، سال 2006 به زنیچ پروزاکوف پیوست که ماهانه به او 1250 یورو دستمزد می پرداخت، اما حضور او در این تیم هم چندان دوام نیاورد و سال 2008 به حضور خود در زنیچ پایان داد. پس از آن لواندوفسکی به راه پرنوسان خود در فوتبال لهستان ادامه داد. لخ پرونان مقصد بعدی او بود؛ جایی که لواندوفسکی گوشه‌ای از هنر گلزنی خود را با ثمر رساندن گل‌هایی زیبا و استثنایی به همه نشان داد.

تجربه حضور در تیم ملی لهستان

دوره ملی‌پوش شدن لواندوفسکی با حضورش در لخ پرونان آغاز شد. سپتامبر 2008 او نخستین بازی ملی خود را مقابل سن مارینو انجام داد و پس از آن 49 بار دیگر برای تیم ملی لهستان به میدان رفت و 15 گل نیز به ثمر رساند. ولادزیمیر لوبانسکی، از مهاجمان باسابقه تیم ملی لهستان که با 48 گل رکورددار گلزنی برای لهستانی‌هاست، درباره لواندوفسکی می‌گوید: رابرت ظرفیت بسیار بالایی دارد، اما به نظر من هنوز اول راه است. ما باید منتظر باشیم که او در آینده به بازیکن بهتر و کامل‌تری تبدیل شود، اما باید صبر کرد. من بازیکنان جوان زیادی را در لهستان دیده‌ام، اما هیچ کدام از آنها به اندازه لواندوفسکی پیشرفت نکردند. امیدوارم لواندوفسکی به بازیکن متفاوت‌تری تبدیل شود و در جمع بهترین‌های فوتبال جهان قرار بگیرد. من اصلا بابت این‌که او رکورد من را بزند، حسادت نمی‌کنم، اما اطمینان دارم این کار برای او بسیار سخت خواهد بود.

و بالاخره بوندسلیگا

مسیری که لواندوفسکی در فوتبال لهستان آغاز کرد، با تیم دلتا ورشو بود، بعد با لگیا ورشو و ژنیچ پروژاکوف ادامه یافت و در نهایت به لخ پوزنان رسید، اما دوران حضور این بازیکن در تیم‌های نه‌چندان مطرح لهستانی بالاخره تمام شد و او سال 2010 به بورسیا دورتموند آلمان پیوست. او پیش از انتقال به بورسیا دورتموند به همراه پوزنان قهرمان لیگ لهستان شد و علاوه بر آن عنوان آقای گلی را هم به دست آورد، اما گویا در آلمان چیزی خیلی بیشتر از این در انتظار او بود.

پسر گمنام و بی‌نام و نشان لهستانی در بوندسلیگا خوش‌شانس‌تر از آن بود که گمان می‌کرد. او چنان در فوتبال آلمان جا افتاد که بسیاری از تیم‌های بوندسلیگایی مشتری او شدند، اما مشتریان فقط آلمانی نبودند. اینک اروپا لواندوفسکی را صدا می‌زند، بخصوص حالا که در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا یک‌تنه 4 گل به رئال مادرید زده و رکوردی فوق‌العاده از خود به جای گذاشته است، اما آیا درخشش او به آنچه در دیدار با رئال مادرید اتفاق افتاد، خلاصه می‌شود یا این‌که در دیدار امشب لواندوفسکی بار دیگر ثابت می‌کند چیزی فراتر از یک ستاره است؟

هر اتفاقی که بیفتد، فعلا او به قول مربی سابقش (زیلینسکی) بازیکنی فراتر از فوتبال دنیاست و فرازمینی بازی می‌کند.

هیلدا حسینی‌خواه / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها