کد خبر: ۵۵۷۹۷۹
امان از این فوتبال پاک

فاصله شعار تا عمل در ورزش و بویژه فوتبال ما فرسنگ‌هاست؛ حکایت امروز و دیروز هم نیست،یکی می‌گوید امان از این ناپاکی فوتبال و دیگری می‌گوید برخورد قاطع می‌کنیم، برخوردی که اگر شما دیدید، ما هم دیده‌ایم!

قصه، قصه غریبی است؛ چه دلمان بخواهد چه نخواهد در این فوتبال ناپاکی وجود دارد، زد و بند وجود دارد و دست‌های آلوده هم اگر زیاد نباشند، کم هم نیستند. در کشوری که همه داعیه فرهنگ چند هزار ساله داریم، این طرف و آن طرف مسائلی مطرح می‌شود که چیزی جز افسوس برای هر دلسوزی باقی نمی‌گذارد. واقعا کی زمان برخورد جدی و قاطع با این مسائل فرا می‌رسد!؟

چرا باید در فوتبالی که به گواه کارشناسان با وجود هزینه چندصد میلیاردی که به بیت‌المال تحمیل کرده و خروجی چندانی برای فوتبال ملی ندارد، یک قدرت نظارتی و قهریه قاطع برای پاکسازی آن وجود نداشته باشد؟ ممکن است بگویند قضیه آنچنان هم پردامنه نیست و در این زمینه اغراق می‌شود. به فرض پذیرش چنین چیزی هم، باز توجیه قابل قبولی نمی‌تواند در این باره باشد، چرا که به هر حال مساله‌ای که در این سال‌ها وجود داشته و دوست و دشمن به آن اذعان دارند فضای غبارآلودی است که بر همه جای این فوتبال حاکم شده است. فضایی که بیش از هر چیز ریشه در سرسری‌گرفتن مساله داشته و برخورد قاطعی در باره آن انجام نشده است تا نه تنها دست‌های آلوده به تلخ کردن فضای شیرین ورزش فوتبال ادامه دهند که تر و خشک هم با آن بسوزند. هرجا پنالتی گرفته نشود، هرجا بازیکنی خطای مشکوک انجام دهد حتی اگر آن داور، مربی و بازیکن، شریف‌ترین افراد این فوتبال باشند، مورد اتهام قرار می‌گیرند.

جالب این است کسانی از سر اطلاع نداشتن یا چشم بستن بر واقعیت ها، فوتبال ایران را پاک‌ترین فوتبال دنیا می‌پندارند و برخی دیگر این مسائل را با توجیه وجود آن در کشورهای صاحب فوتبال، به نوعی طبیعی جلوه می‌دهند. بله، درست است هر از گاهی حتی در کشورهای صاحب فوتبال همچون ایتالیا و اسپانیا هم اخبار تبانی و زد و بندهای پشت پرده به گوش می‌رسد، اما پشت بندش برخورد قاطع مراجع فوتبالی و قضایی این کشورها در مبارزه با متخلفان هم منتشر می‌شود و هر دو بخش داستان را باید دید و از آن درس گرفت. به هرحال گرچه فدراسیون فوتبال در گذشته به صورت موردی با این مسائل برخورد انضباطی کرده است، اما نباید از نظر دور داشت که برای به حداقل رساندن چنین مسائلی باید یک بار برای همیشه و با عزمی جدی آستین‌های همت را با شهامت بالا زد و ریشه دست‌های آلوده در فوتبال را که به نوعی دست در جیب من و شما یعنی بیت‌المال می‌کنند خشکاند، تا هم فوتبالی‌ها نفس بکشند و هم حسرت و افسوس بیخودی به مردم تحمیل نشود!

امید توفیقی ‌/‌ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها