احمد آقا تا چند سال قبل شاطر بود اما از وقتی که دچار سکته مغزی شد دیگر نتوانست به کار خود ادامه بدهد. تقریبا فلج شده بود، اوایل حتی نمی‌توانست حرف بزند چه برسد به این‌که راه برود و خود را به نانوایی برساند. آن روزها مرگ را جلوی چشمش می‌دید حتی گاهی آرزویش را داشت اما زنده بود، زنده و ناتوان.
کد خبر: ۵۵۷۵۹۴

بچه ها به نوبت می‌آمدند و غذایش را می‌دادند و برای ورزش او را نزد متخصص و فیزیوتراپیست می‌بردند. آن روزها که کمی ‌حالش بهتر شده بود و می‌توانست حرف بزند هر کس از او می‌پرسید حالت چطور است می‌گفت: بد! و سر آه و ناله را باز می‌کرد. گریه می‌کرد، شکایت می‌کرد، از بد روزگار ناسازگار؛ و هرچه می‌گفت همه بدی بود و نارضایتی.


سالمندی حقیقتی است که در آن دردها و دوری‌هایی نهفته است ولی هرچه هست خارج از طاقت ما نیست و خداوند کریم به اندازه ظرفیت ما به ما عطا می‌کند. شاید راز موفقیت و طول عمر ما در همین خرسندی و شادمانی نهفته است.
یک روانشناس می‌گوید، از تحقیقات طولانی و گسترده‌ای که در زمینه احساس شادی و زندگی انسان‌ها انجام شده، چنین برمی‌آید که احتمالا ما برای این آفریده نشده‌ایم که همیشه درحال سرخوشی قرار داشته باشیم و داشتن بعضی احساسات منفی را هم باید تجربه کنیم.

این روانشناس که بیش از 20  سال در مورد شادی تحقیق کرده است، می‌گوید افراد «نسبتا شاد» توانگرتر و احتمالا سالم‌تر از افراد «بسیار شاد» هستند.

دکتر اد داینر از «دانشگاه ایلی‌نویز» می‌گوید: در حالی که افراد شاد مطمئنا سالم‌تر و موفق‌تر از افراد عصبانی یا افسرده هستند اما افراد نسبتا شاد احتمالا نسبت به افراد بسیار شاد پول بیشتری به دست می‌آورند و عمر طولانی‌تری دارند. اما تحقیق دیگری نشان داده است که طول عمر شادترین افراد به اندازه افرد نسبتا شاد نیست.

از این تحقیق می‌توان نتیجه گرفت که سیستم عصبی ومکانیسم بدن ما طوری طراحی شده است که بتواند نا ملایمات را نیز بپذیرد و در عین حال در حالت خرسندی بهترین کارآیی را از خود نشان دهد در عین این‌که بی غم و مشکل نیز نباشد.

سالمندی دورانی است که در کنار خرسندی شادمانی و نگاه بخردانه به چیزهایی که هست  در عوض بزرگنمایی چیزهایی که نیست می‌تواند روزگار شادمانه‌ای برایمان باشد. 

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد سالمندی دوران شادتری نسبت به جوانی است و اغلب سالمندان در این دوران واقعا از دوران جوانیشان شادترند. این پژوهش ادعا می‌کند، برخلاف نظر رایج میان مردم مبنی بر شادتر بودن جوانان نسبت به سالمندان، پیرها شادتر هستند. دانشمندان می‌گویند هم افراد جوان و هم سالمندان تصور می‌کنند دوران جوانی شادترین دوران زندگی انسان است اما در حقیقت تحقیقات خلاف این قضیه را نشان داده است. پژوهشگران می‌گویند جوانان میزان ناراحتی خود را در دوران پیری به اشتباه تخمین می‌زنند؛ پیرها نیز میزان شادمانی دوران جوانیشان را به اشتباه به خاطر می‌آورند و همین باعث می‌شود تصور کنند در آن دوران ‌شادتر بود‌ه‌اند.

همه مردم فکر می‌کنند وقتی دیگران به سن سالمندی می‌رسند، دوران غم انگیزی در زندگیشان آغاز می‌شود. اما بد نیست بدانید یک پژوهش جدید نشان می‌دهد، این باور تنها در مورد دیگران صدق می‌کند، یعنی در حالی که حتی خود سالمندان فکر می‌کنند سالمندان دیگر اندوهگین و غم زده هستند، در مورد خودشان چنین تصوری ندارند.

تمام این تحقیقات این واقعیت را نشان می‌دهد که انسان باید در لحظه خود زندگی کند و شادمانی و خرسندی را در همان لحظه بیابد.

 وقتی جوان هستیم چشم به آینده داریم و وقتی پیر می‌شویم نگاهمان به گذشته است غافل از این‌که گنج خرسندی و شادمانی را در همان لحظه داریم از دست می‌دهیم.

جام جم / چاردیواری

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها