از قدیم گفته اند که پول درآوردن کار سخت و پول خرج کردن کار آسانی است. ما مردم زیادی را می‌بینیم که خوب پول در می آوردند، اما همیشه از مشکلات مالی می نالند. آن‌ها با وجودی که می دانند هر ماه باید مبلغی را برای قسط منزلی که خریده اند کنار بگذارند، اما باز هم به تعویض مبلمان منزل می پردازند و ماشین ظرف‌شویی می خرند.
کد خبر: ۵۵۷۳۳۹

این افراد دخل و خرج‌شان با هم یکی نیست، برای زندگی خود برنامه ریزی مالی ندارند و به همین دلیل همیشه شکایت می‌کنند که چرا این مشکلات مالی تمام نمی شود.

پول خرج کردن هنر و مهارت خاصی می طلبد که اگر کسی از این هنر بهره مند باشد وسائل رفاه خود و خانواده‌اش را فراهم کرده است. از طرفی در زندگی هیچ مصیبتی رنج آورتر از بی لیاقتی مالی نیست. افرادی هستند که تمام تلاش خود را برای کسب درآمد بیشتر به کار می گیرند، اما به دلیل نداشتن مدیریت اقتصادی هرگز طعم رفاه را نچشیده و حتی اطرافیان خود را نیز دچار خسران می کنند.

باید گفت خانواده مانند هر واحد اقتصادی دیگری نیاز به تنظیم و کنترل بودجه دارد. برنامه ریزی نه تنها به تدوام تعادل اقتصادی و روانی خانواده کمک می کند، بلکه با توجه به وسعت نیازهای افراد و انتخاب هایی که پیش رو دارند امری ضروری به نظر می رسد. دین مبین اسلام نیز، مسلمانان را به اعتدال و میانه روی در امور اقتصادی تشویق می کند.

نکته  مهم این است که برنامه ریزی مالی خانواده فقط مربوط به خانواده های مرفه و ثروتمند نیست. این موضوع برای افراد کم درآمد که دخل و خرج شان یکی نیست بیشتر کاربرد دارد. در بسیاری مواقع افزایش درآمد افزایش هزینه ها را به دنبال دارد و اینجاست که مدیریت مالی خانواده بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

برای اینکه خانواده از لحاظ مالی به مشکلی برنخورد و به عبارتی به مشکلات کمتری بربخورد باید به موارد زیر توجه کرد:

اولین گام در برنامه ریزی تعیین اهداف است:  برای این کار باید هدف های بلند مدت مانند: خرید خانه و ماشین و کوتاه مدت مانند خرید لباس و کفش را تعیین کنید. در تعیین اهداف باید واقع بین باشید. باید درآمدها و سایر شرایط را در نظر بگیرید و آن‌ها را اولویت بندی نمایید، سپس بودجه ای برای هر یک از نیازهای اعضای خانواده اختصاص دهید. یادتان باشد که هدف های بلند‌مدت را به اهداف ریزتر تقسیم کنید. به عنوان مثال اگر هدف‌تان خرید خانه است، تعیین کنید که هر ماه چه مبلغی را می توانید برای آن کنار بگذارید.

مرحله  دوم این است که منابع درآمدتان را یادداشت کنید: برای این کار فهرستی از منابع درآمدی خود مانند حقوق، دستمزد، سود سهام، اجاره خانه و... تهیه کنید، سپس درآمدهای خود را به سالانه و ماهانه تقسیم کنید. سرمایه و موجودی نقدی و غیر نقدی خود را یادداشت کنید و برای افزایش درآمدهای خود برنامه ریزی کنید.

مهم ترین کاری که باید انجام داد این است که تکنیک پول خرج کردن را یاد بگیرید. کالاهای مورد نیاز را بخرید و به برنامه ریزی ماهانه خود توجه کنید. به عبارتی وقتی وارد بازار می شوید با دیدن هر وسیله و کالایی دست و دل‌تان نلزرد و برنامه ریزی مالی خود را فراموش نکنید

در قدم بعد باید خرج ماهیانه خود را تعیین کنید: صورت‌حساب خرج ماهیانه بهترین مشاور اقتصادی است که به شما این امکان را می دهد تا درک درستی از وضعیت مخارج خود و چگونگی تقسیم درآمدتان بین نیازهای مختلف داشته باشید. برای این کار فهرستی از نیازهای ماه آینده‌ی خانواده‌ی خود را تعیین کرده و آن‌ها را به ترتیب ضرورت اولویت‌بندی کنید و البته متوجه هزینه های ثابت مثل اجاره خانه و هزینه های متغیر مثل قبض آب و برق... نیز باشید و آن‌ها را هم جزء لیست هزینه ها قرار دهید.

در قدم بعد وقتی هزینه ها و درآمد را برآورد کردید: هزینه ها را از درآمد کم کنید تا ببینید آیا درآخر ماه پولی باقی می‌ماند یا بدهکار می شوید.

اما مهم ترین کاری که باید انجام داد این است که تکنیک پول خرج کردن را یاد بگیرید. کالاهای مورد نیاز را بخرید و به برنامه ریزی ماهانه خود توجه کنید. به عبارتی وقتی وارد بازار می شوید با دیدن هر وسیله و کالایی دست و دل‌تان نلزرد و برنامه ریزی مالی خود را فراموش نکنید.

اما مهم ترین نکته در برنامه ریزی مالی این است که هر ماه مبلغی را پس انداز کنید. در برنامه های‌تان مثلاً 10% حقوق خود را جزء هزینه های ثابت قرار دهید و وقتی پس اندازتان به مقدار قابل قبولی رسید، آن  را جایی سرمایه گذاری کنید تا در آینده بتوانید از آن استفاده نمایید.

در کنار همه‌  این‌ها به یاد داشته باشید که کودکان را نیز با پول و ارزش آن آشنا کرده و مدیریت اقتصادی را به آن‌ها نیر یاد دهید و در برنامه های مالی خود همه اعضای خانواده را جریان بگذارید تا آن‌ها نیز با مدیریت کردن پول و روش خرج کردن و پس انداز کردن آن آشنا شوند.

اسلام و مدیریت اقتصادی خانواده

داشتن مبانی اعتقادی در هر خانواده بی تردید شیوه دستیابی به منابع درآمدی و خرج کردن درراستای هدف یعنی پاسخ به نیازها را متفاوت می کند.

در اسلام روایات متعددی درباره «تقدیر معیشت» داریم. به این معنی که باید زندگی را محاسبه و معیشت را اندازه گیری کرد.

با توجه به این که مدیر اقتصادی خانواده با درآمد محدود خانواده روبه رو است نمی تواند پاسخ همه نیازهای اعضای خانواده را بدهد و به ناچار دست به انتخاب کالاهای مورد نیاز از میان کالاهای بی شمار می زند. بنابراین مدیر خانواده با توجه به «تقدیر معیشت» موظف است درآمد خانواده را به گونه ای تخصیص دهد و کالاها را به گونه ای گزینش کند تا حداکثر مطلوبیت به دست آید. در روایاتی نیز توجه به درآمد خانواده و خرید براساس آن، مستحب ذکر شده است. در اسلام راهبردهایی برای رسیدن به اهداف اقتصادی و پاسخ نیازها وجود دارد که ما را به سمت انتخاب صحیح کالاها و به دست آوردن پاسخ مثبت درباره نیازها هدایت می کند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها