می‌خواهید خودروی دست دوم بخرید؟

۵ گام برای خرید بی‌دردسر خودروی کارکرده

افراد و خانواده‌های بسیاری هستند که به دلائلی متعدد، به جای خرید خودروهای نو یا صفر کیلومتر، سراغ خودروهای کارکرده یا دست دوم می‌روند. هنگام خرید خودروی دست دوم، سلامت فنی مهمتر از تمیزی و زیبائی ظاهر آن است. برای آن که خودروی سالمتر و بی‌دردسرتری بخرید، این نوشته کوتاه ممکن است به کارتان بیاید.
کد خبر: ۵۵۷۲۴۳

* ابتدا از اصالت خودرو و مدارک مربوط به آن مطمئن شوید. شماره بدنه خودرو، در قسمتهای متفاوت درج یا حک شده؛ متداولترین بخش، قسمت موتور است. تطابق و عدم دستکاری آن را بررسی کنید. به هر گونه کوبیدگی، له‌شدگی و حک غیر معمول مشکوک شوید.

* اسناد بیمه، پرداخت عوارض، معاینه فنی و... را از فروشنده مطالبه کنید. یادتان باشد میزان تخفیف سالانه ملاک خوبی در خرید نیست زیرا برخی بدرستی از امکانات دریافت خسارت بیمه‌نامه خود استفاده میکنند اما برخی هزینه تصادفاتشان را نقدی میپرازند!

* بنگاه‌داران اصطلاحی دارند با عنوان دواندن ماشین (به معنای سخت و بیش و نادرست کار کشیدن از خودرو). دواندن را از وضعیت موتور، میزان استهلاک لاستیکها، عدد کیلومترشمار، سیستم روغنکاری و... میشود فهمید و بسته به محل زندگی یا تعداد سفرهای برون‌شهری راننده، کارکرد بیشتر خودرو نشانه نیاز به تعویض زودتر قطعات است نه لزوماً نشانه ایراد و دواندن.

* قسمتهای فنر خودرو را چند بار عمودی و سپس افقی فشار دهید و رها کنید. خودروی سالم از نظر تعلیق، بدون صدای ناله سریعاً به حالت اولیه و ایستا بازمیگردد.

* سلامت جلوبندی را از سائیدگی یکدست و معمول لاستیکها در تمام قسمت تماس با زمین تشخیص دهید.

* اگر جنس بدنه فلزی‌ست، با یک قطعه آهنربا میتوان به گستردگی یا محدودیت صافکاری و نقاشی احتمالی بدنه پی برد. جذب و چسبندگی کمتر آهنربا در قسمتهای وسیع، نشانه بتونه‌کاری بیشتر زیر لایه رنگ است.

* به علائم نشتی و پاشیدگی مایع مجاری سیستم خنک کننده دقت کنید. در آب رادیاتور هم نباید مایع شیری رنگ یا لکه‌های روغن دیده شود.

* از محفظه سرسیلندر نباید بخار غیر معمول، دود یا کمپرسی بیرون آید. برخی روغن غلیظ درون کارتر میریزند تا این ایراد مشخص نشود. به صدای موتور و جعبه دنده در دورهای آرام و تند دقت کنید. نباید لکه‌های خاکستری و نیز قطرات آب روی گِیج روغن ببینید.

* به پُر دوده نبودن دود خروجی از اگزوز، عدم نیاز به فشار زیاد بر پدال ترمز، زنگ‌نزدگی گلگیرها و کف اتاق، رنگ‌نشدگی سقف و نشانه‌های چپ کردگی دقت کنید.

>> رشید حسام/ جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
۰
۰
ممنونم از شما.
hossein ebrahimi
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
۰
۰
اطلاعات خوبی بود ممنونم از شما

نیازمندی ها