وقتی که حامد سهراب‌نژاد در مراسم پایانی لیگ برتر بسکتبال باشگاه‌های ایران بر جام قهرمانی بوسه زد، جواب بسیاری از منتقدانش را داد. بازیکن سی ساله و سنندجی بسکتبال ایران در دوره‌های لیگ برتر بسکتبال حضور داشت و با صباباتری و مهرام قهرمان شد، اما قهرمانی در لیگ سال گذشته نقطه شروع‌ تازه است. فوروارد قدرتی تیم پتروشیمی بندرامام در دو سال گذشته سختی‌های زیادی را تحمل کرد. برخی بی‌اعتنایی‌ها او را نسبت به خداحافظی از تیم ملی و بسکتبال باشگاهی مصمم کرده بود، با این حال سهراب‌نژاد ماندن را انتخاب کرد تا پس از یک مبارزه جانانه باز هم قدرت بازی خود را بر همگان ثابت کند. او این روزها ‌با ‌پتروشیمی بندرامام تمرین می‌کند تا برای بسکتبال جام باشگاه‌های غرب آسیا آماده شود.
کد خبر: ۵۵۶۵۹۵
دوران ماتیچ گم شده بودم!

حامد سهراب‌نژاد به‌طور غیرمنتظره‌ای به جنوب رفت.در ابتدای فصل نقل و انتقالات ظاهرا پیشنهاد قابل توجهی نداشتی؟

تغییرات زیادی در تیم‌ها به وجود آمده بود که یکسری مربوط به مشکلات مالی بود. پیشنهادهایی که داشتم اصلا مرا راضی نمی‌کرد، به همین دلیل تا روزهای پایانی صبر کردم و سپس پیشنهاد پتروشیمی بندرامام را نسبت به بقیه بهتر دیدم.

دلخوری‌هایی هم داشتی. این‌که چرا برخی تیم‌ها با توجه به زحماتی که برایشان کشیده بودی، براحتی از کنار نام تو گذشتند.

ورزش حرفه‌ای همین است. اولش ناراحت شدم، اما بعد تمرکزم را بدست آوردم و تمریناتم را بیشتر کردم.

و این تمرکز تا قهرمانی در لیگ ایران ادامه داشت.

فصل خوبی داشتم. مهران حاتمی سرمربی تیم پتروشیمی بندرامام و ظریف کار مدیرعامل باشگاه در احیای من نقش زیادی ایفا کردند. به کمک آنها و بازیکنان تیم توانستیم قهرمان شویم.

ما یک حامد سهراب‌نژاد متفاوت را در لیگ برتر بسکتبال دیدیم.

این من نبودم که خوب بازی کردم بلکه تلاش بقیه بود که کمکم کرد تا امروز شما مرا به عنوان یکی از برترین‌ها معرفی کنید. در دوره‌های قبل نیز من تلاشم را انجام می‌دادم. وقتی تیمی قهرمان می‌شود همه بازیکنان و کادرفنی و حتی مدیران و تماشاگران در قهرمانی نقش دارند بویژه در لیگ برتر فصل قبل که واقعا قهرمانی کار سختی بود.

قبول دارم. آن هم وقتی مهرام و فولاد ماهان را کنار زدید.

این تیم‌ها واقعا خوب بودند و همه ابزارها را برای قهرمانی داشتند. مهرام چند سال بود که قهرمان ایران بود و عبور از این تیم بسادگی صورت نگرفت. دیدید که در فینال هم سه بر دو آنها را بردیم. فولادماهان از بهترین تیم‌های فصل بود که یک بار به آنها باختیم. پیش‌بینی قهرمان لیگ کار دشواری بود و من خوشحالم که قهرمان شدیم.

این قهرمانی با درخشش تو و حامد آفاق در فینال ما را به یاد بازی‌های تیم ملی انداخت که ماتیچ تورا نیمکت‌نشین دائمی تیم ملی کرده بود.

دوران سختی در زمان سرمربیگری ماتیچ داشتم. شرایط به گونه‌ای بود که اعتماد به نفس خودم را از دست داده بودم. حتی خداحافظی کردم چون نمی‌توانستم رفتارهای توهین‌آمیز را تحمل کنم.

سوال من هم همین جاست. با توجه به این‌که خداحافظی کردی، اما با اصرار ماتیچ برگشتی و همراه تیم ملی به ووهان چین رفتی. با این حال از تو بازی نگرفت. این تصمیم ماتیچ عجیب نبود؟

خودم هم از این نوع برخورد شوکه شده بودم. من که نمی‌خواستم به تیم ملی بیایم، خودش مرا دعوت کرد و با هماهنگی فدراسیون به اردو آورد، اما چرا بازی‌ام نداد، بر من پوشیده است. من خوب تمرین کرده بودم، اما در بازی‌های ووهان دلسرد شدم. چرا که سال‌ها برای تیم ملی بازی کرده بودم، اما چنین رفتاری با من نشده بود. در فضایی کاملا مبهم قرار داشتم. انگار تاریخ بسکتبال من تمام شده بود. خیلی گنگ و البته گم بودم.

سال قبل با تیم ملی دوره بچیروویچ دوباره شروع کردی و با قهرمانی در لیگ ایران بازی‌هایت را به پایان بردی. تیم ملی چه تاثیری در روند بازی‌های لیگ شما داشت؟

بچیروویچ در تمرینات برایم برنامه داشت و این موضوع را کاملا درک کرده بودم. همین شد که تمرینات را با انگیزه دنبال کردم. بازی‌های غرب آسیا و اردوهایی که با هم داشتیم مرا با خصوصیات سرمربی جدید تیم ملی کاملا آشنا کرد و خوب می‌دانستم او از بازیکن‌اش چه می‌خواهد.

پس دیگر موضوع خداحافظی کاملا منتفی است.

بله، تا وقتی احساس کنم برای تیم ملی مفید هستم و در مقابل، شخصیتم نیز حفظ می‌شود با کمال میل برای تیم ملی بازی می‌کنم.

همان روزها می‌گفتی جای خودت را به جوانان می‌دهی. از این تصمیم هم منصرف شده‌ای؟

جوانان بیایند و در تیم ملی جا بگیرند. امثال من نباید به آنها جا بدهیم.

اکنون جوانانی هستند که بتوانند جایگزین نسل شما شوند؟

چند نفر را دیده‌ ام که در لیگ برتر تلاش می‌کنند، اما به نظرم کار زیاد دارند. چنانچه تجربه بدست بیاورند می‌توانند بازیکنان خوبی برای تیم ملی باشند.

این روزها با تیم پتروشیمی بندرامام برای بازی‌های غرب آسیا تمرین می‌کنی. وضع تیم چگونه است؟

بعد از قهرمانی در ایران به تعطیلات رفتیم و دو هفته از تمرینات دور شدیم. این باعث شد از آمادگی هم دور شویم، هر چند تیم بعد از لیگ فشرده نیاز به ریکاوری داشت. اکنون یک هفته است تمریناتمان را از سر گرفته‌ایم تا آمادگی لازم را برای بازی‌های غرب آسیا بدست بیاوریم.

تو تجربه باشگاه‌های غرب آسیا را در چند دوره داری.

بله با صباباتری، مهرام و حتی به عنوان بازیکن کمکی پتروشیمی بندرامام.

به نظرت این دوره با دوره‌های قبل تفاوت دارد؟

معمولا تیم‌ها در این بازی‌ها با قدرت کامل بسکتبال کشور خود وارد می‌شوند و شاید تغییرات مختصری صورت بگیرد که به کلیت کار لطمه نمی‌زند. در غرب آسیا تیم‌های قدرتمندی شرکت می‌کنند مانند ساجس از لبنان.

غیبت مهرام و الریاضی فینالیست‌های دوره قبل چه تاثیری روی بازی‌ها دارد؟

تیم‌هایی که می‌آیند با تمام‌ قوای بسکتبال کشورشان بازی می‌کنند، بنابراین ممکن است بازیکنان این تیم‌ها را در تیم‌های جدید ببینیم. مثل فولادماهان که بعد از انصراف مهرام بازیکنانی مانند نیکخواه بهرامی و کامرانی را به خدمت گرفت.

تیم شما چطور؟ آیا با همان نفرات لیگ برتر، به دهوک عراق (میزبان بازی‌ها)‌ می‌روید؟

ترکیب اصلی تیم ما دست‌نخورده است، اما شاید در بین بازیکنان خارجی تغییراتی به وجود بیاید.

‌پتروشیمی بندرامام علاوه بر رقابت با مدعیان خارجی، تیم فولادماهان را نیز پیش رو دارد. بازی مستقیم با این تیم یا بالاتر قرارگرفتن از جایگاه دیگر تیم ایرانی از هم‌اکنون جزو دغدغه‌های شماست. عکس این موضوع برای فولادماهان مصداق دارد، با این دلشوره‌ها چه می‌کنید؟

با توجه به این‌که از هر کشور در رقابت‌های غرب آسیا تیم برتر روانه بازی‌های مرحله نهایی جام باشگاه‌های آسیا می‌شود بی‌شک استرس بازی‌های دو تیم هموطن بیشتر است. فولادماهان در لیگ برتر بسکتبال پایین‌تر از ما قرار گرفت و در غرب آسیا می‌خواهد جبران مافات کند. ما با همان انگیزه‌ای که در لیگ برتر داشتیم در دهوک برابر رقبا بازی می‌کنیم و امیدواریم با همان همدلی و انسجام بتوانیم بالاتر از دیگر تیم ایرانی قرار بگیریم. این را هم بگویم هدف ما قهرمانی در غرب آسیاست نه این‌که فقط برای بالاتر ایستادن از فولادماهان به دهوک برویم.

با این اوصاف حامد سهراب‌نژاد را فصل آینده هم باید در جنوب ببینیم؟

درباره فصل آینده هنوز فکر نکرده‌ام. در جنوب راحت بودم و اکنون به بازی‌های غرب آسیا و صعود از این مرحله فکر می‌کنم. هر چند پیشنهادهایی به من شده، اما ترجیح می‌دهم هر کاری را به وقتش انجام بدهم. فعلا وقت جابجایی نیست.

محمد رضاپور ‌/‌ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها