اشاره: اگر سری به تمرینات تیم استقلال زده باشید سه بازیکن قدیمی این تیم را همه روزه به عنوان پای ثابت تمرین‌های آبی‌ها می‌بینید. سیروس دین‌محمدی، مهدی فنونی‌زاده و شاهرخ بیانی ستاره‌های نام‌آشنای استقلالی‌ها در سال‌های نه چندان دور، چه در روزهایی که این تیم در کمپ اختصاصی باشگاه کار آماده‌سازی خود را پی می‌گرفت و چه در زمان‌هایی که در زمین شماره دو آزادی تمریناتش را برگزار می‌کند همواره در کنار تیم حضور دارند و کار آماده‌سازی بازیکنان را زیر نظر می‌گیرند. آنها آنالیزورهای استقلال هستند. بازیکنانی که روزگاری خود ستاره بی‌بدیل تیم محسوب می‌شدند، حالا با تصمیم امیر قلعه‌نویی در بخش آنالیز به تیم محبوب خود کمک می‌کنند. البته این همه وظایف ستاره‌های دیروز استقلال نیست. آنها بازی‌های حریفان را زیر نظر می‌گیرند و پس از بحث و تبادل نظر ماحصل آنالیز خود را در اختیار کادر فنی قرار می‌دهند؛ کاری که شاید تا همین چند سال پیش در فوتبال ایران جایگاه آنچنانی نداشت یا دست‌کم پیشکسوتان برای این کار مناسب محسوب نمی‌شدند، ولی حالا در تیم استقلال قضیه فرق می‌کند.
کد خبر: ۵۵۵۲۱۷
لیگ برتر کامپیوتری شده است

 

سیروس دین‌محمدی در این خصوص حتی مدعی است سایر باشگاه‌ها می‌توانند از استقلال در بخش آنالیز الگوبرداری کنند. وی بر این باور است گروه آنالیزی که آبی‌ها تشکیل داده‌اند انگیزه‌های زیادی را میان سایر پیشکسوتان این باشگاه و حتی دیگر تیم‌ها به وجود آورده است. گفت‌وگوی ما را با دین‌محمدی درخصوص موضوع آنالیز در فوتبال ایران و باشگاه‌های لیگ برتری و نیز حضور وی و همدوره‌هایش در گروه تحلیل و آنالیز استقلال می‌خوانید.

به نظر خیلی‌ها گروه آنالیزی که در باشگاه استقلال با حضور بازیکنان قدیمی این تیم تشکیل شده، یک اتفاق مثبت تلقی می‌شود.

به نظرم این کار باشگاه جای تقدیر دارد. باور کنید کاری که انجام گرفته خیلی خوب است. نه این که چون خودم آنالیزور تیم هستم این حرف را بزنم، واقعا این کار خوب است. بازیکنان قدیمی استقلال می‌توانند کمک زیادی به تیم کنند. دل آنها با تیم است و به نوعی برای تیم خود دل می‌سوزانند. البته هدف آنها باید کمک باشد که بعید می‌دانم هیچ پیشکسوتی نخواهد به تیمش کمک کند.

در هر حالت پیشکسوتان گردهم می‌آیند؟

این بخش قضیه خیلی مهم است. همیشه بحث بر سر این بوده که بعد از خداحافظی از فوتبال به ستاره‌های قدیمی باشگاه توجهی نمی‌شود. حالا با این کار دست کم چند نفر گردهم می‌آیند. اگر سایر باشگاه‌ها هم از این شگرد استفاده کنند خیلی خوب است و پیشکسوتان را در بخش‌های مختلف می‌توانند جمع کنند. به نظرم کار استقلال یک تجربه خوب برای سایر باشگاه‌هاست.

قبول دارید در برخی موارد مشکلاتی هم به وجود می‌آورد؟

چه مشکلاتی؟

در بسیاری از موارد پیشکسوتان علیه یکدیگر موضع‌گیری می‌کنند و راضی نیستند شخص دیگری در یک پست مشغول کار شود.

به نظرم آنها که علاقه‌مند به مربیگری هستند هم مردم دوستشان دارند و هم این که برای باشگاه زحمت کشیده‌اند، برای همین روشی که ما پیشه کرده‌ایم برای آینده خیلی خوب است. اما در بحث پیشکسوتان که شما هم مطرح کرده‌اید باید بگویم همیشه اینطور نیست و آنها که واقعا دلسوز تیم هستند چنین تفکری ندارند. حضور پیشکسوتان باعث می‌شود آنها فکر نکنند طرد شده‌اند، ضمن آن‌که این کار یک نوع دلگرمی برای آنان است. با این کار دیگر بازیکنان نمی‌گویند وقتی فوتبالشان تمام شد به دست فراموشی سپرده می‌شوند یا این‌که مثل سابق کسی تحویلشان نمی‌گیرد. به نظرم این کار از نظر روحی خیلی به بازیکنان قدیمی باشگاه‌ها کمک می‌کند. به هرحال یکسری بازیکن هستند که شناسنامه باشگاه به حساب می‌آیند. نه تنها استقلال که این قضیه در همه باشگاه‌ها صدق می‌کند.

در حال حاضر شما یک گروه سه نفره برای کارهای آنالیز تشکیل داده‌اید، چقدر با هم هماهنگی دارید؟

البته در کنار ما آقای پورحیدری هم حضور دارد و از تجربیات ایشان هم استفاده می‌کنیم. به هر حال نظرات مختلف است و هر کسی یک دیدگاهی دارد. ما با همدیگر چالش می‌کنیم و بحث‌های زیادی درباره تاکتیک‌های حریفان داریم و در آخر کار هم به یک جمع‌بندی واحد می‌رسیم و نظراتمان را در اختیار کادر فنی باشگاه قرار می‌دهیم. در این که با همدیگر هماهنگی داریم اصلا تردیدی نیست و این بهترین حالت است تا بتوانیم از نظرات متفاوتی که داریم استفاده لازم را ببریم.

قلعه‌نویی چقدر روی نظرات شما اعتماد دارد و تا چه‌اندازه از آنها استفاده می‌کند؟

آقای قلعه‌نویی سرمربی تیم است و تصمیم‌گیری مسائل فنی تیم با اوست. من اخلاقش را به طور کامل می‌شناسم، اگر نمی‌خواست استفاده کند که این تیم را تشکیل نمی‌داد. او نظرات ما را به طور کامل می‌پرسد و در بحث‌های قبل از بازی استفاده می‌کند. برای هر بازی، بحث آنالیز داریم و در جلسه فنی نیز سرمربی تیم حرف‌های ما را به بازیکنان انتقال می‌دهد.

تا به حال شده که در حین بازی هم از شما بخواهد حریف را از بالا آنالیز کنید؟

نه، اصلا. همه تمرکزش روی بازی است و خودش در کنار دیگر مربیانی که روی نیمکت می‌نشینند حریف را آنالیز می‌کنند.

به ظاهر انگیزه‌های زیادی برای ورود به عرصه مربیگری دارید؟

بله. من مربیگری را خیلی دوست دارم. فوتبال در خون ما جریان دارد و آن را دوست داریم. ما نمی‌توانیم از فوتبال دور باشیم. من هم دوست دارم مثل مربیان جوان به عرصه مربیگری وارد شوم. همه دوره‌های مربیگری را سپری کرده‌ام و مدرک A آسیا را هم دارم. دوران مربیگری با بازیگری خیلی فرق دارد، اصلا دیدگاه‌ها باید عوض شود.

وقتی از بیرون کار بازیکنان استقلال را زیر نظر دارید چه تفاوت‌هایی را بین آنها با نسل خودتان قائل هستید؟

من دو سال در لیگ یک مربی تیم کاوه بودم و دید مربیان را پیدا کرده‌ام. شرایط با زمانی که بازی می‌کردیم خیلی فرق دارد. اصلا شرایط لیگ برتر هم با لیگ یک متفاوت است. در لیگ برتر همه چیز پیشرفته و بر اساس اصول و آنالیز است ولی شرایط در لیگ یک ایجاب می‌کند به گونه دیگری عمل کنید. الان هم شرایط بازیکنان با ما فرق کرده است. در دوره ما اینقدر همه چیز مدرن نبود. حالا ما هر هفته چند بازی حریف را زیر نظر می‌گیریم و آنالیز می‌کنیم. در این مدت خیلی چیزها یاد گرفته‌ام. فوتبال دیگر مثل پنج، شش سال پیش نیست. حالا همه چیز کامپیوتری شده است. در دوره ما از این خبرها نبود.

شرایط آنالیز در تیم‌های دیگر چگونه است؟

اطلاعات خوبی در این خصوص دارم که نشان می‌دهد همه تیم‌ها دارای ابزاری هستند که مدام آنالیز می‌کنند. در این دوره اوضاع خیلی راحت‌تر شده است. زمان ما یک تخته سیاه بود و گچ! به این روش نبود که تیم‌ها را از هفته‌ها قبل آنالیز کرد.

بهترین مربی که تاکنون در بخش آنالیز حریفان دیده‌اید کدام بوده است؟

زمانی که در آلمان بودم آقای فرانک مربی ما در تیم ماینس بود. همان زمان می‌گفتند که در بحث آنالیز جزو بهترین‌های آلمان است. واقعا تحلیل‌های فوق‌العاده‌ای داشت. همین حالا هم که کنار استقلال هستم از قلعه‌نویی چیزهای زیادی یاد می‌گیرم. مربی خیلی باهوشی است و بازیخوانی بالایی دارد. بدون تعارف بگویم امیر از توانایی بالایش در بخش آنالیز استفاده زیادی می‌کند.

علی رضایی / جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها