سال جدید را با مبارزه با فشار خون آغاز کردیم. بد نیست ما نیز توصیه‌هایی را برای این بیماری که بسیاری از سالمندان را درگیر می‌کند به شما ارائه کنیم.
کد خبر: ۵۵۴۵۳۹

 می‌توانید سال جدید را برای خود سال کم فشاری در نظر بگیرید و همگام با دنیا برای کاهش فشار خون خود اقدام کنید و اولین قدم‌ها را این‌گونه بردارید:

شیوع فشار خون بالا در افراد مسن و چاق ۵۰ درصد بیشتر از افراد دارای وزن طبیعی است.

بیشتر افراد مبتلا به پُرفشاری علائمی ندارند اما این مشکل می‌تواند سبب آسیب حاد یا مزمن به بخش‌های مختلف بدن شود. در مغز این مشکل به مویرگ‌های خونی آسیب می‌رساند، در نتیجه سکته مغزی بروز می‌کند. در چشم‌ها، پرفشاری سبب آسیب به مویرگ‌های خونی و بروز اختلال بینایی و در کلیه‌ها نیز سبب نارسایی کلیه می‌شود. ممکن است علائمی از قبیل سردرد، دردهای قفسه سینه و تنگی نفس نیز بروز کند.

‌کاهش نمک در رژیم غذایی، ترک سیگار، انجام ورزش منظم و استفاده از روش‌های شل‌کردن عضلات به کاهش فشار خون کمک می‌کند.

موز، زردآلو، پرتقال، انجیر، گریپ‌فروت، هلو، انگور، آلو، سیب‌زمینی، سیر، کلم بروکلی، کدو سبز، قارچ و گوجه‌فرنگی و سبزی‌ها سرشار از پتاسیم هستند. حبوبات نیز از این نظر غنی‌اند. منابع منیزیم شامل جوانه گندم برشته، بادام زمینی، سیب‌زمینی، اسفناج، شیر، نان سبوس‌دار و مرغ است. منابع غذایی کلسیم شامل شیر و لبنیات و ماهی است.

میوه‌ها و سبزی‌ها دارای مقدار کمی سدیم هستند و باید بوفور مصرف شوند.

مرکبات، توت‌ها و سبزی‌های دارای برگ سبز، منابع غنی ویتامین C هستند. دریافت کم این ویتامین باعث پرفشاری می‌شود. مصرف مکمل ویتامین C در افراد دچار پُرفشاری و همچنین افراد سالم، سبب کاهش فشار خون می‌شود.

گوشت و مرغ طبخ‌شده بدون نمک برای افراد دچار پُرفشاری توصیه می‌شود. برای معطرکردن گوشت می‌توان از سبزی‌های معطر، ادویه‌ها و میوه‌ها استفاده کرد. به عنوان مثال برای گوشت گوسفند از مرزنگوش و مریم گلی، برای مرغ از شوید و ترخون و برای جگر از پرتقال می‌توان استفاده کرد.

ماهی تازه، منجمد یا کنسروشده بدون آب نمک و ماهی‌های حاوی اسیدهای چرب مفید از قبیل حلوا، قزل‌آلا و قباد چند بار در هفته توصیه می‌شوند.

سیب‌زمینی، همچنین برنج، ماکارونی، رشته‌ها و حلیم بدون نمک و همچنین مواد نشاسته‌ای، دارای سدیم کم هستند و می‌توان به عنوان پایه‌ای برای وعده غذایی از آن‌ها استفاده کرد.

دانه کنجد و سبزی‌های برگ سبز، منابع کم سدیم و تأمین‌کننده کلسیم هستند.

>> جام جم/ ضمیمه چاردیواری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها