وزیر ارشاد درنشست با اصحاب مطبوعات و رسانه:

برخی امور فرهنگی برای نخستین بار در دولت دهم پایه گذاری شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت های این وزارتخانه در دولت دهم را مثبت ارزیابی کرد و گفت: برخی امور فرهنگی برای نخستین بار در دولت دهم پایه گذاری شده و در سطح گسترده ای در حال انجام و پیگیری است.
کد خبر: ۵۵۴۲۲۴
برخی امور فرهنگی برای نخستین بار در دولت دهم پایه گذاری شد

به گزارش روز دوشنبه جام جم آنلاین به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد حسینی امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت:از همه دوستان که ما را در انعکاس فعالیت های فرهنگی یاری دادند، سپاسگزاریم و درعین حال با توجه به ضرورت ارائه کارنامه خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیم به برگزاری نمایشگاه تخصصی عملکرد و دستاوردهای این وزارتخانه تحت عنوان «ره توشه» گرفتیم.

وی یادآورشد: تلاش ما براین است با برگزاری این نمایشگاه،ارزیابی درستی از فعالیت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شود و در عین حال این فعالیت ها مورد نقد و بررسی صاحب نظران قرار گیرد.

وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد:همه زیرمجموعه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در تالار وحدت در قالب نمایشگاه تخصصی عملکرد و دستاوردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت های انجام شده خود را در دولت دهم ارائه خواهند کرد؛به هر حال ما این امانت را تحویل گرفته بودیم و باید مشخص شود که در این مدت چه اقداماتی انجام دادیم.

حسینی با یادآوری اینکه فعالیت های مثبت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گاه در گرد و غبار حاشیه ها به دست فراموشی سپرده شده اند، توضیح داد: بعضی امور برای نخستین بار در دولت دهم پایه گذاری و به مرحله اجرا رسید و درعین حال فعالیت هایی نیز دراین دوره تقویت شد که از جمله آن می توان به برگزاری جشنواره امام رضا(ع) و تشکیل بنیاد رسمی و قانونی این جشنواره اشاره کرد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور درباره فعالیت های انجام شده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و افزود: متاسفانه ضعف اطلاع رسانی موجب شد نتوانیم زحمات همکاران در بخش های مختلف را به درستی ارائه دهیم و در عین حال برخی رسانه ها و برخی مطبوعات نسبت به انعکاس فعالیت های فرهنگی و هنری کم لطفی کرده اند و اخبار این عرصه را در قالب چند خبرکوتاه اعلام کردند.

نهایی شدن اساسنامه خانه سینما

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی دیگر از این نشست خبری در پاسخ به خبرنگاران گفت: اساسنامه خانه سینما نهایی شده و پس از طی کردن روال قانونی به سازمان سینمایی ارائه خواهد شد.

حسینی ضمن بیان این که اساسنامه خانه سینما نهایی شده و امروز به دست ما رسیده است، اظهارداشت: این اساسنامه پس از طی کردن روال قانونی به سازمان سینمایی ارائه و مراحل برای بازگشایی خانه سینما طی خواهد شد.

نایب رئیس شورای عالی سینما افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال تعطیلی و انحلال خانه سینما نبوده و فقط بر قانونی بودن این نهاد سینمایی تاکید داشته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهارداشت: نگاه سیاسی به عرصه فرهنگ و هنر وارد شده و برخی با اهداف و اغراص خاصی در سینما دسته بندی هایی را ایجاد کرده اند که ما تلاش کردیم؛ این دسته بندی ها را کاهش دهیم.

وی افزود: افراد می توانند الگوهای خود را در عرصه فرهنگ و هنر انتخاب کنند و در عین حال ما برای هنرمندان هیچگاه تکلیف نکردیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتقاد از تحریف سخنانش از سوی برخی رسانه ها، تاکید کرد: تعامل ما با سینماگران دوستانه بوده و در عین حال بسیاری از حرف ها و هتاکی ها را نادیده گرفتیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مشکلات سینما برگرفته از سوء مدیریت هاست؛ پاسخ داد: ما نمی گوییم که مدیریت در سینما مشکلی نداشته اما قطعا مدیریت در سینما، مشکل اصلی برخی معضلات نیست و عده ای از روز اول شمشیرهای خود را از رو بسته بودند.

حسینی در ادامه درباره خانه سینما توضیح داد: از ابتدا اعلام کردیم که حامی فعلیت های صنفی هستیم و بستن خانه سینما به دلیل مباحث قانونی بود.

وی درباره حمایت نکردن وزارت فرهنگ از هنرمندان، اظهارداشت: هنرمندان، منحصر به تعداد افرادی خاص در تهران نمی شوند بلکه در سراسر کشور هنرمندان قابل توجهی وجود دارند که ما ادعا داریم بیشترین تعامل را با این قشر از جامعه داشته و داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: به عنوان نمونه در سال های 89 تا 91 به ترتیب پنج هزار، 15 هزار و 25 هزار نفر از هنرمندان از مزایای بیمه تکمیلی برخوردار شدند.

عضو کابینه دولت دهم درخصوص مجوزهای صادر شده در بخش کتاب در وزارت ارشاد گفت: متاسفانه برخی افراد فقط به نقاط حاشیه ای توجه می کنند. به عنوان نمونه ممکن است ما در یک سال برای 69 هزار عنوان کتاب مجوز صادر کرده باشیم و در عین حال به 10 مورد کتاب نیز به دلیل مغایرت با ارزش ها و مسائلی از این دست مجوز چاپ نداده باشیم که همین 10 مورد از سوی برخی رسانه ها مورد توجه قرار گرفته و عده ای با برجسته سازی این مهم، تلاش می کنند تا بحث صدور مجوز برای کتاب را زیر سوال ببرند.

حسینی با اشاره به سفر خود در روزهای پایان سال به عراق و بازدید از مجموعه‌های فرهنگی این کشور و دیدار با سران گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی و فرهنگی آن، اظهارداشت: در یکی از این روزها 10 انفجار خونین در بغداد رخ داد که رسانه‌های ما به وسیع آن را انعکاس دادند، اما ما در همین روز خونین دیدارهای مختلفی با چهره‌های فرهنگی و سیاسی این کشور از جمله شیخ عمار حکیم داشتیم در حالی که رسانه‌ها چندان توجهی به این فعالیت‌ها نکردند یا اینکه چندی پیش و در یک روز تعطیل جمعه ما چندین پروژه مهر ماندگار را در کشور افتتاح کردیم که به آنها هم توجهی نشد اما اگر در یک شهرستان دور افتاده یک سینمایی دچار مشکلاتی شود رسانه‌ها روی آن زوم می‌کنند و اخبار آن را به صورت گسترده منعکس می‌کنند؛ طوری که انگار وضعیت کل سینمای ما این گونه است.

برخی از فعالیت‌های برجسته وزارت ارشاد را در دوره سه ساله خود به صورت تیتروار برشمرد که تعدادی از آنها به شرح زیر است:

راه‌اندازی جشنواره فرهنگی هنری خلیج فارس، تاسیس معاونت امور قرآن و عترت، ارتقای معاونت سینمایی به سازمان سینمایی، تشکیل شورای عالی سینما به ریاست رئیس جمهور، راه‌اندازی جشنواره و نمایشگاه مد و لباس و ارتقای این فعالیت به بنیاد ملی مد و لباس، راه‌اندازی بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان، تشکیل اتحادیه ناشران جهان اسلام، تشکیل اتحادیه مطبوعات جهان اسلام و راه‌اندازی موسسه هنرمندان پیشکسوت.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه اخیر (هنرمندان پیشکسوت) در پایان سال 91 اعتباری به میزان حداقل 1.5 میلیارد تومان برای راه‌اندازی جذب کرده است.

حسینی از برخی تنگ نظری‌ها از جانب برخی احزاب، گروه‌های سیاسی و دستجات مختلف به فعالیت‌های حوزه فرهنگ و هنر گلایه کرد و افزود: در این برنامه‌ها از افراد مختلفی تجلیل شده است و ممکن است برخی هم اندیشه‌هایی داشته باشند که باب طبع همگان نباشد. با نگاه سختگیرانه‌ای که بعضی‌ها دارند هیچ کس را نمی‌شود تکریم کرد به جز 14 معصوم!

هچنین به گفته وی، در سال گذشته 477 درجه هنری به هنرمندان داده شده که 50 مورد آن درجه یک هنری بوده است. در حوزه نشریات هم بیش از دو هزار و 30 مجوز نشریه داده شده و برای اولین بار نیز نشان دولتی به برخی از برجسته‌ترین قاریان و حافظان قرآن کریم اعطا شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم همه کارهای مفیدی را که در دوره قبل اعم از دولت‌های هشتم و نهم بوده است، دنبال کرده و یا آنها را ارتقا داده است. همه تلاش ما در برگزاری نمایشگاه ره توشعه متبلور کردن این بیان مقام معظم رهبری است که «این دولت، دولت بسیار پرکاری است.»

در این نشست، علاوه بر اصحاب رسانه و مطبوعات و خبرگزاری ها، محمدعلی منفرد مشاور وزیر و رئیس حوزه وزارتی، مجید صحاف مشاور وزیر و مدیر کل روابط عمومی وزارت ارشاد، مهدی شجاعی مدیرعامل صندوق حمایت از خبرنگاران و هنرمندان نیز حضور داشتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها