وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رصد و کنترل بیماری های غیرواگیر را بسیار دشوارتر و پرهزینه تر از بیماری های واگیر دانست.
کد خبر: ۵۵۳۷۱۰
کنترل بیماریهای غیرواگیر دشوارتر است

به گزارش روز شنبه جام جم آنلاین از وزارت بهداشت، دکتر محمدحسن طریقت منفرد در مراسم روز جهانی بهداشت در سالن اجتماعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در گذشته با اپیدمی بیماری های واگیر مواجه بودیم که کشته های زیادی هم می گرفت ولی بالاخره کنترل شد زیرا کنترل این بیماری ها به آسانی انجام می گرفت.

وی افزود: ولی بیماری های غیرواگیر چه در مرحله شناخت و چه در مرحله کنترل بسیار سخت تر از بیماری های واگیر هستند، به عنوان مثال یک فرد مبتلا به فشار خون و دیابت حتی بعد از تشخیص و درمان تا آخر عمر این مشکل را به همراه خود خواهد داشت.

طریقت منفرد تاکید کرد: باید به عوامل اجتماعی موثر بر سلامت از جمله اصلاح سبک زندگی، تغذیه سالم و کاهش استرس توجه ویژه شود تا کمی از مشکلات این بخش کاسته شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهارداشت: بیماری های قندی مشکلات متعددی مثل مشکلات چشمی، کلیوی و عصبی برای فرد به وجود می آورند و هر کدام به تنهایی در کنار مشکلات اجتماعی و خانوادگی هزینه های سرسام آوری به کشور تحمیل می کنند.

هیچ کشوری قادر به تامین کامل هزینه های سلامت نیست

وی با اعلام اینکه هیچ کشوری قادر به تامین کامل هزینه های سلامت خود نیست، گفت: بنابراین توجه به سلامت همکاری همه دستگاه ها را می طلبد و حتی در مواردی مسئولیت دستگاه هایی که به طور مستقیم مسئول سلامت افراد نیستند بیشتر از وزارت بهداشت است.

وی با اشاره به مصوبات قانونی و خوب شورای عالی سلامت خطاب به معاون اول رییس جمهور که در همایش حضور داشت، گفت: با حمایت های بی شائبه شما مصوبات و اقدامات خوبی در زمینه سلامت انجام شده است ولی برای کنترل بیشتر عوامل خطر بیماری های غیرواگیر نیازمند تاکیدات بیشتر شما و دولت به همه دستگاه ها هستیم.

تولید مواد غذایی با سموم زیان آور

دکتر طریقت منفرد تولید مواد غذایی و کشاورزی و آغشتگی آنها به سموم را مورد اشاره قرار داد و گفت: تولید و مصرف مواد غذایی که برای جلوگیری از فساد آنها به سم یا مواد نگهدارنده آغشته می شوند برای سلامت افراد جامعه مضر است لذا دنیا امروزه بر تولید مواد غذایی به روش ارگانیک تاکید دارد.

وی افزود: مقدار تولید غلات در جهان به حدی است که اگر توزیع شود در هر روز به هر نفر 600 گرم گندم می رسد ولی همین مواد برای تولید پروتئین های ناسالم استفاده می شود.

کودکان را به غذای بی نمک عادت دهید

وزیر بهداشت از خانواده ها خواست کودکان خود را به غذای بی نمک عادت دهند و افزود: متاسفانه گاهی شاهد هستیم که به کودکان مواد غذایی پرنمک می دهند و در برخی دستگاه ها نیز این غذاها تبلیغ می شود.

وی اظهارداشت: نمک زیاد یکی از عوامل زودرس بیماری فشار خون بالا در افراد است و خانواده ها سعی کنند ذائقه کودکان خود را از ابتدا به غذای بی نمک یا کم نمک عادت دهند.

گفتنی است؛ مراسم روز جهانی بهداشت با حضور معاون اول رییس جمهور، مدیران ارشد و دست اندرکاران نظام سلامت و نمایندگان سازمان های بین المللی مرتبط با سلامت در سالن اجتماعات امام جواد (ع) ستاد وزارت بهداشت در حال برگزاری است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها