کتابخانه عمومی روستای چاهکوتاه استان بوشهر باز سازی شد؛

افتتاح کتابخانه عمومی شهید ابراهیم موسوی

با این‌که همه می‌دانیم این بار اول و آخری نیست که در کشورمان زلزله رخ می‌دهد، اما هیچ کس از این حادثه آن‌طور که باید و شاید درس نمی‌گیرد و به فکر نیست تا حداقل شرایط را برای مقابله با این حادثه طبیعی آماده کند. ما یاد گرفته‌ایم تا زمین لرزید خود را آماده شنیدن خبرهای تلخ کنیم، در مقابل مسئولان هم دراین مواقع بودجه‌ای را برای بازسازی مناطق زلزله‌زده در نظر می‌گیرند.
کد خبر: ۵۵۳۳۴۰
قبل از این‌که زلزله حکم کند، مقاوم‌سازی کنیم

این درحالی است که مسئولان خیلی از کشورهای زلزله‌خیز به این باور رسیده‌اند که زلزله دیر یا زود رخ می‌دهد به این علت از قبل همه چیز را برای روز خطر آماده می‌کنند، آنها به این نتیجه رسیده‌اند که بازسازی مناطق فرسوده خود را قبل از زلزله انجام دهند و برخلاف ما که همه چیز را در دقیقه 90 به سرنوشت واگذار می‌کنیم، برای تک‌تک حادثه‌هایی که ممکن است، برایشان دردسرساز شود، برنامه‌ریزی می‌کنند.

نتیجه این برنامه‌ریزی کنترل بحران با کمترین خسارت مالی و جانی است، اما در کشورمان با این‌که کارشناسان هم معتقدند که زلزله شش ریشتری قدرت لازم را برای تخریب خانه‌هایی که با حداقل اصول مهندسی ساخته شده‌ است، ندارد؛ اما زلزله 6.1 ریشتری بوشهر فقط در منطقه «شنبه» بیش از 450 واحد را 100 درصد تخریب کرده و در مناطقی مانند کاکی 2780، درویشی 77، باغان 200، کردلان 67 و سنا 225 واحد تخریب شده‌ است؛ علاوه بر این تاکنون در اثر این زلزله 37 نفر کشته و بیش از 900 نفر هم زخمی شده‌اند و کارشناسان خسارت اولیه زلزله را 154میلیارد تومان تخمین زده‌اند.

درباره خسارت زلزله 6.2 ریشتری سال گذشته آذربایجان هم آمارها از 306 کشته، هزاران مجروح و 800 میلیارد تومان خسارت مالی حکایت دارد.

اگر حادثه‌های خسارت بار زلزله کشور را مرور کنیم به این نتیجه می‌رسیم که بیشترین خسارت در مناطق روستایی و به دلیل فرسوده‌بودن این بافت‌ها رخ داده، بنابراین می‌توان با یک برنامه بلندمدت و پیش‌بینی بودجه‌ای برای بازسازی خانه‌های مسکونی در شهر و روستاهایی که روی نوار زلزله قرار دارند از خسارت جبران ناپذیری که هرچند وقت یکبار به کشور وارد می‌شود، کاست؛ چرا که به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران کشور 100 درصد خانه‌های مسکونی تخریب شده در زلزله بوشهر از حداقل استاندارد‌های ساخت و ساز برخوردار بوده و در مناطق زلزله‌زده بوشهر روستایی هست که به علت زلزله سال 81 بازسازی شده و در زلزله اخیر آسیب ندیده است، با توجه به این نکته با یک حساب ساده می‌توان پرداخت وام بازسازی به ساکنان مناطق فرسوده را یکی از راهکارهای کم‌هزینه و عملی مقابله با آسیب‌های زلزله دانست.

مهدی آئینی - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
شهریار پیرمرادی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
۰
۰
سلام:آخه این نكته ای كه شما فرمایش میكنید مطمئن با شید كه به ذهن همه خطور میكند ,ولی چرا به آن عمل نمیكنند ,نكته مهمتری است كه باید ریشه اش را پیدا كرد و خشكاند.من ریشه آن را میدانم اگه مایل بودی تماس بگیر خصوصی عرض میكنم.
محمدرضا از بوشهر
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
۰
۰
كشور ما اصلا مدیریت درست حسابی برای نظارت نداره زلزله توی 10ثانیه رخ میده خسارتش از مقاوم سازی و نو سازی بافت های فرسوده بیشتره/استان بوشهر این همه گاز و نفت داره انرژی اتمی هم داره فقط دود تاسیسات نفتیش تو حلق ما میره نه سودش
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها