• گفت‌وگو با هوشنگ طیار که از دوستان شاعر بزرگ تبریز بود

    شهـریـار شهـر سخـن

    امروز به شادباش تولد شاعر بزرگ معاصر، شهریار شعر فارسی، روز شعر و ادب فارسی نامیده شده است. اگرچه هنوز بسیاری بر این انتخاب حاشیه زده‌اند و سالروز تولد یا مرگ شاعران قرون ماضی را برای نامیدن چنین روزی پیشنهاد داده‌اند، اما کسی بر بزرگی شهریار و طراوت شعر او تشکیک نکرده است.

  • جاده دوطرفه تبریز ـ موسیقی!

    می‌دانیم که محمدحسین شهریار، دوستی نزدیکی با بسیاری از اهالی موسیقی ایرانی داشته است. حتی پای این رفاقت به شعرهای او نیز باز شده است. مثلا درباره حبیب سماعی نوشته: «سنتور شد یتیم به داغ حبیب خویش/بیمار شد ترانه به مرگ طبیب خویش» یا درباره صبا: «ساز صبا به ماتم سنتور می‌گریست/ آری هنر عزیز بدار رقیب خویش» و همین‌طور درباره مهدی نوایی: «به نوایی این غزل را بفرست شهریارا/ که بجز سری نباشد به میان ما سوایی».

  • رونمایی از اشعار دامنه های زاگرس در دوشنبه های شعر نگارستان

    جلسه ادبی دوشنبه های شعر نگارستان این هفته با برنامه ای متفاوت برای مخاطبان شعر و ادبیات برگزار خواهد شد.

  • پیشنهاد خواندنی

    آفتابگردان ها رو به تو ایستاده اند

    مجموعه شعر «آفتابگردان ها رو به تو ایستاده اند» سروده مهشید ترکاشوند به تازگی منتشر شده است.

  • گفت‌وگوی جام‌جم آنلاین با دبیرکل بنیاد فردوسی

    فردوسی زنده می‌شود!

    دبیر کل بنیاد فردوسی آنلاین از راه اندازی کانون نقالی، پرده خوانی و شاهنامه خوانی با همکاری بزرگان و پیشکسوتان این عرصه و با هدف احیای هنر سنتی و زیبای پرده خوانی و نقالی خبر داد.

    • پنج شنبه 23 شهریور 1396 07:03
    • هنری
  • عکسی نادر از استاد علی اکبر دهخدا

    علی اکبر دهخدا در سال ۱۲۵۵ در تهران متولد شد.

    • پنج شنبه 23 شهریور 1396 00:30
    • هنری
  • باران تابستانی

    تازه ترین شعر سینا علیمحمدی شاعر و روزنامه نگار را در حال و هوای تابستان و باران های شهریوری را می خوانیم.

  • گفت‌وگوی جام‌جم با محمود حکیمی نویسنده و پژوهشگر

    داستان دینی با ارزش‌ترین نوع داستان

    محمود حکیمی یکی از شناخته‌شده‌ترین و تحسین‌شده‌ترین نویسندگان و مترجمان کشورمان است که بخصوص در زمینه ادبیات دینی برای کودکان و نوجوانان کارهای ارزشمندی انجام داده است.

  • پرتاب با هدفن به جهان کتاب

    حالا مدت‌هاست سلطه کتاب‌های صوتی بر مکتوب، بی‌چون‌وچراست و بحث برسر حقانیت و اولویت یکی بر آن دیگری را بر حاشیه برده است. دیگر مدت‌هاست کسی نمی‌پرسد آیا کتاب‌های صوتی می‌توانند جایگزین مناسبی برای نسخه‌های مکتوب باشند یا نه، بلکه پذیرش جاافتادن نسخه‌های صوتی و رواج روزافزون آنها، ناظران را بر آن داشته تا ملاحظات خود را بر افزایش کیفیت متمرکز کنند و نه بر بیرون‌راندن آنها از چرخه تولید محتوا.

  • شعرجوان و افق فرارو

    شتاب شاعران در دهه‌های اخیر برای نوآوری و متفاوت بودن و شیفتگی رسیدن به نام و چهره شدن، جریان نوآوری را از سیر طبیعی خود خارج کرد و فضایی به وجود آمد که عطش مندان عرصه نوآوری البته با نیت‌ها و مبانی و با سطح و عمق و اشراف متفاوت وارد عرصه شوند، التهابات چند دهه اخیر که اوج آن را شاید دهه 70 بتوان قلمداد کرد، حاصل این فرآیند بود. بحران هویت، بحران مخاطب، شعر پست مدرن، شعر آوانگارد، شعر فرم، هنجارشکنی و هنجارگریزی و...

  • پانزدهمین مهرواره سراسری شعر و داستان جوان سوره برگزیدگانش را شناخت

    یک جشنواره و انبوه جوانان علاقه‌مند

    پانزدهمین مهرواره سراسری شعر و داستان جوان سوره بعد از برپایی چند کارگاه آموزشی در مشهد، شب گذشته در آرامگاه فردوسی نفرات برگزیده خود را در بخش‌های مختلف اعلام کرد. این درحالی است که شاعران و نویسندگان حاضر در این دوره نکات و پیشنهادات جالبی درباره توجه به شعر و داستان جوان ارائه دادند و رها شدن حمایت از شعر و داستان جوان از سوی نهادهای دولتی، تقریبا موتیف صحبت‌های آنان بود.

  • در نشست خبری از سوی سعید حدادیان مطرح شد

    تمدید مهلت ارسال اثر به «سوختگان وصل»

    دبیر پانزدهمین همایش ادبی سوختگان وصل، جزئیات این دوره از همایش یاد شده را که به نکوداشت شهدای زیارت اربعین در حله اختصاص یافته است، تشریح کرد.

  • روایت کتاب های برتر ایران و جهان در رادیو تهران

    برنامه کتاب شب از رادیو تهران تلاش می کند خلاصه ای مفید از کتاب های مشهور را به صورت صوتی در اختیار عموم قرار دهد.

  • نظر شهید مطهری در مورد اشعار یزید

    آیا حافظ مصرع «الا یا ایّها الساقی ادر کأساً و ناولها» را از یزید تضمین کرده است؟ شهید مطهری پیرامون این مسئله توضیح می‌دهد.

  • گفت‌وگوی خودمانی جام‌جم با سید مهدی شجاعی در 57 سالگی‌اش

    بهانه نوشتن نباشد، باید رفت

    آن موهای یکدست سفید بلند که از هر دو سو تاب به اطراف دارد و آن آرامش صورت که گاهی محاسنی دربر می‌گیردش و گاهی هم مو، به پشت لب اکتفا می‌کند... اگر بخواهید این تصویر را در شمایلی از قصه‌نویسان امروز ادبیات داستانی ایران ترسیم کنید، به چه کسی می‌رسید؟ همین نشانه‌های کاریزماتیک، در نوشتن او نیز قابل ردیابی است؛ اصلا کسی با این مشخصات منحصربه‌فرد، جز سیدمهدی شجاعی چه کسی می‌تواند باشد؟