حتی پیش از این‌که بامداد دیروز، نام کیهان کلهر در استیپلز سنتر لس‌آنجلس بر تارک موسیقی جهان بدرخشد، او جهانی‌ترین موسیقیدان و نوازنده ایرانی بود؛ اما بالاخره شد، آنچه مدت‌ها منتظرش بودیم. طلسم شکست؛ سرانجام پس از نامزدی‌های پیاپی کیهان کلهر و حسین علیزاده، طلسم به دست رعنامرد موسیقی ایران شکست. این بار، آلبوم «Sing Me Home» به سرپرستی یویوما و آهنگسازی و نوازندگی کیهان کلهر سرانجام برنده جایزه گرمی بهترین موسیقی جهانی در پنجاه‌ونهمین دوره این رویداد مهم شد.
کد خبر: ۱۰۰۱۷۵۰
گرامافون طلایی برای جادوگر کمانچه

یویوما یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین ویلونسل‌نوازان معاصر به همراه گروه موسیقی «جاده ابریشم» که شماری از برجسته‌ترین نوازندگان جهان از جمله کیهان کلهر عضو آن هستند، در حالی به عنوان بهترین موسیقی جهانی در سال 2017 انتخاب شدند که کلهر در بخش دیگری از این جایزه، برای ساخت موسیقی مستندی درباره همین گروه نیز نامزد دریافت جایزه بود.

البته نباید از یاد برد که این جایزه به فرآیند مهمی تعلق گرفته که کلهر و یویوما و دیگر نوازندگان مطرح جهانی گروه «جاده ابریشم» از سال 1998 به منظور تعامل و تبادل فرهنگی کشورهای در مسیر جاده ابریشم و کشورهای اروپایی دنبال کرده‌اند؛ گروهی حیرت‌انگیز که ما ایرانی‌ها همچنان در حسرت برپایی کنسرتی از این گروه در کشورمان هستیم، هر چند که خلاف بسیاری از خبرها، این‌که اهالی «جاده ابریشم» نمی‌توانند برای اجرای برنامه به ایران بیایند، به محدودیت‌های معمول ربطی ندارد. خود کلهر در این باره گفته است: «آنها خیلی دوست دارند به ایران بیایند، ولی اینجا یک سالن مناسب هم برای اجرا وجود ندارد. از سوی دیگر، برنامه‌های جاده ابریشم خیلی گران است. اگر 20 نفر از اعضای گروه با منشی‌ها و صدابردارهایشان و عوامل دیگر بخواهند به اینجا سفر کنند، بودجه سرسام‌آوری را می‌طلبد. این در حالی است که بودجه کنسرت‌های موسیقی اینچنینی در نقاط مختلف دنیا عموما از طریق منابع دولتی تامین می‌شود و بلیت فروشی نمی‌تواند هزینه‌ها را تامین کند.»

کیهان کلهر حالا با آن تندیس گرامافون طلایی معروف گرمی به خانه بازمی‌گردد تا سال پر از اجراهای موفق و خاطره‌انگیزش در ایران، با دریافت معتبرترین جایزه موسیقی در جهان که به اسکار موسیقی مشهور است، همراه شده باشد. اگر تا مدت‌ها کیهان کلهر برای ما جهانی‌ترین شخصیت موسیقی‌مان بود، حالا جهان به این‌که او، صاحب یکی از صداهای تازه هستی است، اذعان کرده و به ستایشش برخاسته است. نوازنده‌ای که اگر پای صدای کمانچه و شاه‌کمانش نشسته باشید، حتما به تعاریف تازه‌ای از «جادو» رسیده‌اید. چشم بسته‌اید به نواهای مرسوم موسیقی ایرانی و از خود پرسیده‌اید این صدا، از کجا می‌آید که با جان و درون چنین می‌کند.

* * *

همان‌طور که برای ما ایرانی‌ها تقریبا مسجل بود که پس از سالی موفق برای کیهان کلهر، این بار هیات داوران جایزه گرمی به او روی خواهد کرد، جهانیان نیز در رابطه با دو نکته در برگزاری مراسم اهدای جوایز گرمی مطمئن بودند؛ نخست این‌که این مراسم مهم نیز به مانند مراسم مشابه ماه‌های اخیر، صحنه اتخاذ مواضع ضدترامپی خواهد بود و دوم این‌که ادل، خواننده و ترانه‌سرای محبوب بریتانیایی، با آغوشی پر از جایزه مراسم را ترک خواهد کرد؛ البته بدانید که در این «آغوش پر از جایزه» هیچ استعاره‌ای در کار نیست و اگر گزارش‌های تصویری این مراسم را دیده باشید، حتما آن عکس را هم دیده‌اید که ادل، پنج تندیس گرامافون طلایی را که در دست‌هایش جا نشده، به آغوش گرفته است؛ او را باید با دریافت پنج جایزه رکورد سال، بهترین آلبوم سال، بهترین ترانه سال، بهترین اجرای سولوی پاپ و بهترین آلبوم باکلام پاپ باید پیروز بزرگ پنجاه‌ونهمین دوره برگزاری جایزه گرمی دانست.

صابر محمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها