یکی از غذاهایی که می‌توان آن را هم برای ناهار آماده کنید و هم شام، شامی است. البته علاوه بر وعده‌های اصلی غذا می‌توانید شامی را به عنوان غذایی مناسب برای مسافرت‌ها یا میان وعده‌ها نیز به کار ببرید. در این نوشتارطرز پخت چند شامی را آموزش می دهیم .
کد خبر: ۵۶۴۷۳۵

افزون بر کشور خودمان، مردم دیگر کشورها هم از این غذا استفاده می‌کنند ولی طرز تهیه و پخت شامی آنها با ما کمی تفاوت دارد. در شهرهای مختلف ایران هم شامی را به شکل‌های مختلف درست می‌کنند و به همین دلیل ممکن است طعم شامی در همه شهرهای ایران یکسان نباشد.

شامی آرد نخودچی

همین‌طور که از اسم این شامی پیداست، یکی از مواد تشکیل‌دهنده این غذا آرد نخودچی است. بنابراین باید حدود 300 گرم آرد نخودچی آماده کنید که البته بهتر است از بهترین نوع آن باشد تا شامی هم با کیفیت خوبی آماده شود.

برای تهیه این شامی به گوشت چرخ‌کرده بدون چربی نیز نیاز داریم و باید حدود نیم کیلوگرم گوشت چرخ کرده را همراه با دو عدد پیاز که ریز رنده شده، داخل آرد بریزیم. سپس یک عدد تخم‌مرغ داخل مواد بشکنید و آنها را خوب به​هم بزنید. نمک، فلفل و زردچوبه را فراموش نکنید. حالا مایه شامی را بخوبی ورز دهید تا دیگر به دستتان نچسبد. اگر مایه شامی سفت بود، کمی آب داخل آن بریزید.

حالا مقداری روغن سرخ‌کردنی داخل قابلمه بریزید و بگذارید داغ شود. مقداری از مایه شامی بردارید و در دست‌تان آن را به شکل دایره دربیاورید و وسط دایره را با انگشت سوراخ کنید. سپس آن را داخل روغن سرخ کنید. برای تهیه شامی، شعله گاز باید ملایم باشد تا غذا کاملا مغز پخت شود و زمانی که دو طرف شامی‌ها سرخ شد، غذای شما آماده است.

شامی مرغ

اگر گوشت مرغ و غذاهایی را که به کمک آن درست می‌شود، دوست دارید خوب است این نوع شامی را هم امتحان کنید. برای تهیه این شامی یک عدد سینه مرغ را چرخ کنید. مقدار یک و نیم پیمانه لپه هم بپزید که البته وقتی لپه‌ها پخته شد، نباید آب داشته باشد. حالا لپه پخته شده را چرخ کنید و به همراه سه قاشق غذاخوری آرد نخودچی با گوشت مرغ چرخ‌شده، مخلوط نمایید. نمک، فلفل، زردچوبه و یک قاشق غذاخوری زعفران آبکرده را هم به مواد اضافه کنید. در آخر یک عدد تخم‌مرغ را درون مایه شامی بشکنید و آن را خوب ورز دهید. حالا مقداری از این مایه بردارید و در دستتان شکل دهید و درون روغن سرخ‌‌کردنی که داغ کرده‌اید، سرخ کنید.

شامی ماهی

اگر گوشت قرمز برای شما ضرر دارد و نمی‌خواهید خیلی از آن استفاده کنید، می‌توانید شامی را با گوشت مرغ یا ماهی طبخ کنید. برای تهیه شامی ماهی حدود 500 گرم ماهی را بعد از این‌که تیغ‌هایش را جدا کردید، چرخ کنید. 2 عدد سیب‌زمینی و 150 گرم لپه را هم جداگانه بپزید و همراه ماهی‌ها چرخ کنید. این مواد را با هم مخلوط کرده و نمک، فلفل، زردچوبه، زنجبیل و یک قاشق غذاخوری زعفران آب‌کرده را هم به آنها اضافه کنید. حالا باید مواد را خوب با هم مخلوط نمایید. اگر از عطر و طعم سیر خوشتان می‌آید، می‌توانید یک تا دو حبه سیر هم درون این غذا رنده کنید. سپس 2 عدد تخم‌مرغ داخل مواد بشکنید و آنها را خوب ورز دهید. اگر مواد چسبندگی لازم را ندارد، می‌توانید یک تا دو قاشق آرد نخودچی داخل مایه بریزید و وقتی همه چیز آماده شد، آنها را داخل روغن سرخ کنید.

شامی سبزی

یک نوع شامی داریم که داخل آن از سبزیجات استفاده می‌شود و برای کسانی که طعم سبزیجات را خیلی دوست دارند، مناسب خواهد بود. برای تهیه این نوع شامی، بگذارید نیم کیلو گوشت گوسفند که بهتر است مغز ران باشد همراه با دو عدد پیاز بپزد. حالا 200 گرم لپه را که از قبل خیس داده‌اید هم بپزید و سپس درون‌آبکش بریزید تا آب آن کاملا گرفته شود.

مقدار نیم کیلو سبزی معطر را که شامل جعفری، گشنیز، تره، نعنا و ترخون و در صورت تمایل مقداری برگ سیر است، بعد از این‌که شستید و خرد کردید، همراه گوشت و لپه درون چرخ گوشت بریزید و چرخ کنید. حالا این مواد را داخل ظرفی ریخته و نمک، فلفل، زردچوبه را هم به آن اضافه کنید. چهار عدد تخم‌مرغ را یکی‌یکی داخل این مواد بشکنید و آنها را خوب ورز دهید تا حالت چسبندگی بگیرد. در مرحله آخر هم این شامی‌ها را به روال همیشگی درون روغن سرخ‌کردنی سرخ کنید. نوش‌جان

جام جم / چاردیواری /مرضیه عالمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها