پس از انتخابات سال 88 که با حاشیههای زیادی همراه بود رهبر انقلاب در جلسات مختلفی که با نامزدهای معترض و همچنین نمایندگان آنها برگزار کردند همه ابزار موجود را به کار گرفتند تا آن غائله را از راهی مسالمتآمیز حل کنند که البته با توجه به لجاجتهایی که از سوی سران معترضان صورت گرفت، این امر محقق نشد.
در روزهای اخیر، مشروح یکی از آن جلسات و استدلالهایی که نمایندگان چهار نامزد حاضر در انتخابات 88 در همان هفته اول پس از انتخابات در محضر رهبر انقلاب مطرح میکنند به همراه بیاناتی که حضرت آیتا... خامنهای در آن جلسه داشتند، منتشر شده است. در این جلسه نمایندگان سه نامزد که رای نیاوردهاند و دو نفر از آنها اعتراضات گسترده را در کشور رهبری میکردند از دغدغههای خود درباره انتخابات میگویند و نماینده احمدینژاد هم به برخی شبههها پاسخ میدهد.
مرتضی الویری به نمایندگی از ستاد کروبی در این جلسه صحبت میکند و میگوید از دید دوستان وی انتخابات مخدوش است و باید ابطال شود. راهحل را هم در این میداند که یک هیات حقیقت یاب برای حل مساله از طرف رهبری تعیین شود؛ آقای الویری اصرار دارد با توجه به شبهات مطرح شده، شورای نگهبان نمیتواند مرجع رسیدگی به شکایات قرار بگیرد؛ بعد بار دیگر پیشنهاد تشکیل هیات حقیقتیابی را که مورد قبول و وفاق جمع باشد، مطرح میکند. پیشنهاد دیگر او استفاده از سازوکار مجمع تشخیص مصلحت نظام است، چون طبق اصل 110 قانون اساسی، رهبری میتواند معضلات نظام را به آن ارجاع دهد.
بیژن نامدار زنگنه هم به نمایندگی از ستاد موسوی با بیان اینکه معترضان با مخدوش و عوض شدن آرا مشکل دارند، معتقد است مردم به این وزارت کشور و شورای نگهبان اعتماد نمیکنند: «حضرتعالی بهعنوان پدر ملت و کسی که همه قبولتان دارند، وارد مساله بشوید، اعتماد مردم باید جلب بشود. این مهم است.»
زنگنه از تقسیم شدن جامعه که به ضرر کشور است، نگرانی دارد و میگوید ما فرمایشهای شما را برای اتحاد و اتفاق ملی قبول داریم؛ ولی مردم از اینکه احساس میکنند به رای آنها آسیب رسیده، عصبانی هستند.
عباس آخوندی، دیگر عضو ستاد موسوی در این جلسه میگوید: این دفعه به نظر من مشکل فساد در مقدمات انتخابات است و متاسفانه اینبار شورای نگهبان در مقدمات انتخابات خوب مراقبت نکردند. وگرنه من با نظر حضرتعالی (رهبر انقلاب) موافقم که صندوقها را 20بار هم که بشمارند، نتیجه آراء عوض نخواهد شد. اگر صندوقها را بازشماری کنند، خیلی اتفاقی رخ نمیدهد؛ ممکن است یک کمی اینور و آنوَر بشود.
داوود دانشجعفری که از ستاد محسن رضایی در این جلسه حضور دارد با اعتقاد به اینکه نوعی بیاعتمادی نسبت به مجموع اتفاقاتی که در کشور افتاده، به وجود آمده میگوید: در مجموع آن باوری که در خانوادهها و مردم وجود داشته، با نتیجهای که به دست آمده نمیخواند.
محمدعلی نجفی هم که از فعالان ستاد کروبی بود در آن جلسه حضور داشت، اما در مشروح آن جلسه چیزی بهجز یکی دو شوخی کوچک از او به چشم نمیخورد و بخش عمده دغدغههای ستاد کروبی را مرتضی الویری بیان میکند.
پاسخ رهبر انقلاب به شبهات مطرح شده
رهبر انقلاب در این جلسه به تک تک شبهاتی که از سوی آنها مطرح شده بود پاسخ دادند و درباره شبهاتی که نیاز به بررسی داشت به نهادهای مسئول از جمله وزارت کشور و شورای نگهبان دستور بررسی بیشتری دادند. ایشان در برابر درخواست برخی نمایندگان کاندیداهای معترض درباره لزوم تصمیمگیری یک هیات ویژه درباره نتیجه انتخابات، به طور قاطع پاسخ منفی دادند و شورای نگهبان را طبق قانون، مسؤول این کار دانستند. به عنوان مثال، رهبر انقلاب در پاسخ به انتقادات اقای آخوندی از شورای نگهبان، ضمن تذکر به دوری از احساسات در این مساله، تصریح کردند که «مرجع، شورای نگهبان است.»
ایشان همچنین به آقای زنگنه یادآوری میکنند که امکان تقلب در چنین موردی که بیش از ده میلیون اختلاف رای وجود دارد بسیار پایین است؛ اگر هم تردیدی هست، میتوان از آدمهای باتجربه در وزارت کشور که در جریان این امور هستند و بسیاریشان هم با آقای احمدینژاد موافق نیستند، پرسید.
حضرت آیتا... خامنه ای درباره درخواست آقای الویری برای ابطال انتخابات هم با قاطعیت پاسخ دادند که «شما بدانید، یقین کنید، صد در صد بنده این را رد میکنم؛ اگر همه هم جمع بشوند بگویند ابطال، من قبول نخواهم کرد. ابطال، یعنی زدن توی دهن مردم؛ 40میلیون آدم آمدند پای صندوق رای دادند، من بگویم شما غلط کردید رای دادید. چنین چیزی مگر ممکن است؟ مطلقاً من این را قبول نخواهم کرد.»
فارغ از درست یا غلط بودن راهکارهایی که هر یک از این چهرهها برای احقاق حق در آن جلسه مطرح کردند و جزئیات آن در مشروح صحبتهای آن جلسه موجود است، یکی از نکات جالب این است که از قضای روزگار، تنها چهار سال بعد از آن انتخابات پرماجرا برخی از همان چهرههایی که در آن جلسه حضور داشتند هر کدام با مسؤولیتی جدید به عرصه خدمت بازگشتند. یکی دو نفر از آنها وزیر شدند و یکی دو نفر هم در نهادهای اجتماعی از جمله شورای شهر و شهرداری تهران مسؤولیت گرفتند. جامجم در پروندهای به مناسبت جزئیات جدیدی که از آن جلسه تاریخی منتشر شده به بررسی عملکرد این چهرههای سیاسی در سالهای اخیر پرداخته است.
مقام همیشه منتقد!
عباس آخوندی در دولت یازدهم عهدهدار وزارت راه و شهرسازی شد. او در شرایطی وزیر راه شد که قیمت مسکن در سالهای 90 تا 92 رشد قیمت بالایی به خود دیده بود و همین موضوع، دستمایه انتقاد آخوندی از سیاستهای دولت قبل بود. با این حال، طرح مسکن مهر که برای خانهدار شدن دو میلیون خانوار طراحی شده بود، با پیشرفت بسیار بالا به دولت یازدهم رسید و آخوندی در زمان رای اعتماد در سال 92 وعده داد این طرح را تکمیل کند، اما با شروع به کار در وزارت راه، نسبت به مسکن مهر تغییر موضع داد و به انتقادات تند و تیز از این طرح پرداخت. موضع انتقادی آخوندی نسبت به مسکن مهر، موجب نیمهکاره ماندن این طرح شد و مدت پنج سال سرعت پیشرفت این طرح، لاکپشتی شد.
آخوندی در ماههای اول شروع به کارش در دولت یازدهم، پس از انتقادات فراوان از مسکن مهر، وعده ایجاد طرح مسکن اجتماعی را داد اما تا روز پایانی کارش در دولت دوازدهم حتی یک واحد مسکن اجتماعی ساخته نشد و این طرح او روی کاغذ ماند.
در دوره پنج ساله وزارت آخوندی، قیمت مسکن بهشدت بالا رفت و به همان وضعی دچار شد که او منتقد آن بود. در این دوره، سرمایهگذاری بخش خصوصی برای ساخت مسکن به کمترین سطح پس از انقلاب اسلامی رسید و رکود بخش مسکن، بهبدترین اوضاع خود رسید و صدها هزار نفر که در صنایع مرتبط با این بخش مشغول به کار بودند، بیکار شدند. آخوندی حتی طرح احیای بافتهای فرسوده را که سال 96 از سوی حسن روحانی کلید زده شد اجرا نکرد و نهایتا همین مساله موجب اختلاف شدید او با دولت دوازدهم شد و به استعفایش انجامید. او که بیش از پنج سال در دولت روحانی، مسؤولیت وزارت راه را بر عهده داشت در نامه استعفایش اعلام کرد که سیاستهای اقتصادی دولت را قبول ندارد و بهتر است وزیری هماهنگتر به جای او مسؤولیت وزارت راه را به عهده بگیرد!
در دوره وزارت آخوندی، اتفاقات تلخی همچون سانحه قطار تبریز رخ داد که او با اظهارنظر ناپختهاش درباره این که مسافران قطار بیمه بودهاند، موجب خشم افکار عمومی شد. در حوزه هوایی، پس از برجام قراردادهای خرید هواپیما با ایرباس و بوئینگ و ای.تی.آر منعقد و براساس این قراردادها چند هواپیما با پول صندوق توسعه ملی خریداری شد. آخوندی در مقطعی که نجفی از شهرداری تهران استعفا کرد و همچنین چند هفته قبل که افشانی بهدلیل بازنشستگی از شهرداری کنارهگیری کرد از گزینههای اصلی شورای شهر برای عهدهداری این مسؤولیت بود و اتفاقا در مورد اخیر به عنوان یکی از دو گزینه نهایی شورای شهر انتخاب شد، اما درنهایت نتوانست رای لازم را برای شهردار شدن به دست بیاورد. برخی خبرهای غیررسمی، مخالفتهای دولت با شهردار شدن آخوندی را عامل اصلی شکست او در رقابت با پیروز حناچی عنوان کردهاند.
وزیر احساساتی
بیژن زنگنه سال 1392 در شرایطی عهدهدار وزارت نفت شد که در مجلس نسبت به بازگشت وی به وزارت نفت، مخالفتهایی وجود داشت. یکی از دلایل مخالفتها این بود که منتقدان اعتقاد داشتند بازگشت زنگنه به وزارت نفت، موجب محکومیت ایران در پرونده قرارداد گاز با شرکت کرسنت امارات خواهد شد. با این حال، زنگنه با وعده حل این پرونده توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد و پس از هشت سال مجددا عهدهدار وزارت نفت شود. در پنج سالی که زنگنه عهدهدار وزارت نفت در دولتهای یازدهم و دوازدهم شده، ایران در کنار سایر تولیدکنندگان نفت با معضل کاهش قیمت نفت مواجه شده و در این دوران، عربستان با هدف پیروی از سیاستهای مدنظر آمریکا، موجب افت قیمت نفت شده است. در این دوره، ایران هرچه کرده نتوانسته باعث افزایش قیمت نفت شود و به این ترتیب نفت 100 دلاری به آرزو تبدیل شده است. با اینحال زنگنه در یکی دو مقطع بویژه پس از برجام با رایزنیهایی که در اوپک داشته، توانسته سهم ایران از اوپک را حفظ کند که دولت و رسانههای حامی دولت، دیپلماسی زنگنه در حوزه اوپک را یکی از نقاط قوت کارنامه او میدانند. همچنین پس از برجام، ایران در مدت کوتاهی توانست تولید نفت خود را از 2/5 میلیون بشکه در روز به 3/6 میلیون بشکه در روز برساند.
اما توقف پروژههای نفتی به امید بازگشت شرکتهای اروپایی، مهمترین انتقادی است که به زنگنه در پنج سال اخیر وارد شده است. زنگنه در این چند سال با هدف جذاب کردن پروژههای نفتی ایران برای خارجیها اقدام به اصلاح قراردادهای نفتی کرد و با وجود مخالفت کارشناسان و تذکرات مسؤولان نظام، این قراردادها را اجرایی کرد و در اولین گام، فاز 11 پارس جنوبی را پس از چند سال معطلی به شرکت توتال فرانسه داد. کمتر از یکسال پس از قرارداد با توتال، این شرکت بلافاصله پس از خروج آمریکا از برجام و در حالی که هنوز تحریمهای آمریکا اجرا نشده بود و خبری هم از تحریمهای شورای امنیت نبود، ایران را ترک کرد. کنار گذاشتن پروژه مهم کارت سوخت، دیگر تصمیم زنگنه بود که در دولت یازدهم اتخاذ شد. اما امسال با افزایش شدید قاچاق سوخت، دولت مجددا به این نتیجه رسید که راهی جز احیای کارت سوخت برای مقابله با قاچاق وجود ندارد و زنگنه هم به حامیان کارت سوخت پیوست. همچنین گازرسانی به روستاها در پنج سال اخیر رشد دوچندان پیدا کرد. افزایش تولید بنزین با استفاده از ظرفیت قرارگاه خاتم نیز که به توسعه پالایشگاه ستاره خلیج فارس انجامید، موجب شد تولید بنزین در کشور به بالای 90 میلیون بشکه در روز برسد.
مرد همیشه مستعفی
محمدعلی نجفی را میتوان مرد استعفا عنوان کرد؛ چرا که از ابتدای دولت حسن روحانی در هر مسؤولیتی که مشغول شد، مدتی بعد استعفا کرد.
حسن روحانی پس از انتخاب بهعنوان رئیسجمهور در سال 92، محمدعلی نجفی را به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس معرفی کرد، اما او با کم آوردن یک رای نتوانست از نمایندگان رای اعتماد بگیرد، ولی دو روز بعد از رأی عدم اعتماد مجلس، حسن روحانی او را به عنوان معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منصوب کرد و او در ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ رسماً تصدی این سازمان را به عهده گرفت. از اقدامات نجفی در این مسؤولیت بازگرداندن جام شیردال غار کلماکره به کشور بود که وزارت خارجه آمریکا آن را به عنوان نشان حسن نیت دولت آمریکا در اولین سفر روحانی به نیویورک به مردم ایران هدیه کرد. نجفی پس از بازگشت از آمریکا در فرودگاه مهرآباد این جام را رونمایی کرد و با اینکه اکثر کارشناسان این شیردال را تقلبی میدانستند، این موضوع را رد کرد.
محمدعلی نجفی فقط حدود 5 ماه در این مسؤولیت دوام آورد و در ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ از سمت خود استعفا کرد. فشار زیاد کاری و بیماری قلبی از مواردی بود که به عنوان دلیل استعفای نجفی مطرح شد. رئیسجمهور بلافاصله طی حکمی محمدعلی نجفی را به سمت مشاور رئیسجمهور و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی منصوب کرد و در این دوره در ستاد هماهنگی اقتصادی لایحه خروج از رکود دولت تدوین و تقدیم مجلس شد.
نجفی که سوابق زیادی در حوزههای آموزشی دارد، ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ پس از استیضاح رضا فرجی دانا به عنوان سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منصوب شد و یکی از اقداماتی که در این مدت انجام داد پیگیری پرونده بورسیهها بود که در دوره فرجیدانا کلید خورده بود و به یکی از سوژههای داغ تبدیل شده بود. موضوعی که رهبر انقلاب از آن به عنوان یکی از غلطترین کارهای وزارت علوم یاد کردند. نجفی حدود 95 روز و تا زمانی که مجلس به فرهادی به عنوان وزیر علوم رای اعتماد داد، سرپرستی این وزارتخانه را به عهده داشت.
پس از انتخابات سال 96 و روی کار آمدن شورای شهر پنجم، محمدعلی نجفی روز ۱۹ مرداد ۹۶ توسط اعضای شورای شهر تهران به عنوان شهردار و جانشین قالیباف انتخاب شد که البته در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ از سمت خود استعفا کرد. او ابتلا به بیماری جدید را دلیل استعفای خود اعلام کرد و شورا بعد از تعطیلات نوروز با این استعفا موافقت کرد و بدین ترتیب او این بار هم تنها هفت ماه و ۲۱ روز در سمت شهرداری تهران فعالیت کرد.
رئیس شورای عالی استانها
الویری در انتخابات سال 96 توانست با موجی که به راه افتاد همراه سایر اعضای لیست اصلاحطلبان به شورای شهر تهران راه یابد.
او در آغاز به کار شورای پنجم، رئیس سنی شورا بود و بعد هم به عنوان رئیس شورای عالی استانها انتخاب شد. الویری در شورای شهر تهران نیز فعالیت دارد و عملکرد او در کنار سایر اعضای شورا، مصوباتی است که برای اداره شهر تهران صورت میگیرد.
مرد اقتصادی وزارت بهداشت
داوود دانشجعفری که از سالهای 84 تا 87 در دولت اول احمدینژاد وزیر اقتصاد بود پس از زاویه پیدا کردن با سیاستهای دولت وقت از مسؤولیت خود استعفا کرد و در انتخابات 88 رئیس ستاد انتخاباتی محسن رضایی بود. دانشجعفری در دولت روحانی، مشاور عالی وزیر بهداشت و نماینده تامالاختیار وزارت بهداشت در هیات نظارت بر سازمانهای مردمنهاد است. او همچنین عضو هیات نظارت سازمان بیمه سلامت ایرانیان، معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی و عضو شورای عالی اقتصاد مقاومتی دولت است و به عنوان یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در جلسات این نهاد شرکت میکند.
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد؛
جام جم آنلاین گزارش میدهد
جام جم آنلاین گزارش میدهد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد؛
یک فعال سیاسی:
یک نماینده مجلس:
در گفتوگوی «جامجم» با استاد حوزه و مبلغ بینالملل بررسی شد
گفتوگو با موسی اکبری،درخصوص تشکیل کمپین«سرزمین من»وساخت و مرمت۵۰خانه در منطقه زنده جان