بای بسم الله : بای بسم الله ما را از قلم دکتر سریر بخوانید: در کشور ما به همان نسبت که جمعیت جوان است ، استعدادها متنوع و سرشارند.
کد خبر: ۲۵۲۷۳
جوانان ، جوینده و خواهنده اند و هنر را ارج می نهند و بسیاری شیفته هنر موسیقی هستند. برخلاف بعضی نگاه ها، نسل جوان ما جویای تکامل و تعالی در هنر و بویژه موسیقی است . اگر از ریتم های گرم و تند، دلشاد می شود، نشانه آن نیست که موسیقی و نغمه اصیل و غنی را نمی فهمد یا نمی شناسد؛ این خصوصیت سنی جوان است . ما در میان موسیقیدانان جوان ، ظرفیت های ارزنده ای داریم و همه توانایی هایی دارند و باید ارج بگذاریم بر تلاششان در عرصه موسیقی که هنوز هم برگه عبور موقت و موسمی دارد.

خط حامل؛
غمخوار خواست های آهنگسازان
کلید سل؛
کلیدی که تا میلیون ها سال دیگر باید درهای تازه تری را بگشاید.
یک باید در موسیقی؛
باید بر دل و جان انسان اثر ماندگار بگذارد.
جغرافیای روح؛
این روح و جان در هر جای دنیاست ، مربوط به جغرافیا نیست.
اگر نت بودین ، کدامش ...؛
در موسیقی علمی یک نت ، زیاد شانی ندارد.
اگر 2 نت؛
درجه سوم برای من مطلوب تر است .
فلسفه اش؛
چون ذهن طبیعی دارم.
اگر 2نت پشت سر هم بیاید دوست دارین کدوم باشین؛
درجه ششم .
چرا؛
آغازی است برای یک پیام هنرمندانه.
می خواستین کدوم قطعه موسیقی باشین؛
هیچکدوم نباشم ، چون محدود می شدم . در عوض دوست داشتم خیلی از نغمه ها و قطعات باشم .
انتخاب موسیقایی؛
همه چیز گوش می دهم ، به هر کدام ، هم به اندازه های درک و دانش خودم اهمیت می دهم .
حضور رگه هایی از سایر موسیقی ها در آثارتان؛
به طور غیرارادی وجود دارد. بالاخره در آرشیو ذهنی هر کس بعضی حرکت های موسیقایی مطلوب وجود دارد، ولی باید در بستر خلاقیت شکل بگیرد.
این روزها نگران چه چیزی نیستید؛
نگران چیزهای معدودی هستم.
از جمله؛
مجموعه جدیدی که در دست تهیه دارم.
مهمترین کتاب تالیفی؛
در موسیقی ؛ بیشتر مجموعه های صوتی و درسهایی برای دانشجویان.
در بخش اقتصادی؛
اوپک و دیدگاه های آینده ، گرم شدن جهان (در خارج چاپ شده)
برای خودتان چه سریر و جایگاهی (در هنر) قائلید؛
یک نقطه در روی یک خط از آغاز بشریت تا ابدیت.
ترانه ای که همیشه سر زبان است و زمزمه می کنید؛
والله متغیره.
شعری که قصد دارید این روزها، رویش آهنگ بگذارید؛
چگونه باور کنم ترانه را / چگونه خیال تو را زمانه را هر لحظه در طراوت صبح بود و امید/ هر لحظه با تو چگونه بی تو بی بهار/ بی امید/ تو را بهانه کنم تو را
درباره آهنگ عروسی که بسیار مورد توجه است؛
محلی نیست ، سال 48 ساخته ام و بعد شعری روی آن گذاشته شد. نغمه ای برای خاطره انگیزترین لحظه زندگی هموطنانم.
از اولین تجربه های سینما و تلویزیون؛
موسیقی متن سریال تلخ و شیرین 1351 و تیتراژ خانه بدوش یا مراد برقی در همان سالها.
میانه شما با تلویزیون برفک است یا؛
نه ، نگاه می کنم . به نظر من شاید مهمترین رسانه است.
بهترین های این رسانه؛
سریالهاش عموما موفق بوده حتی دیدم ایرانی ها در خارج از کشور هم استقبال می کنند.
و بدترین هایش؛
نمی تونم بگم چون همه چیز نسبی است .
موسیقی فیلم و سریال؛
می ساختم ، می سازم .
کتابهای آموزش موسیقی؛
همه با حسن نیت زحمت کشیده اند و سعی کرده اند راهی را باز کنند.
به نظرتان رقابت چه معنایی دارد؛
نوعی همکاری است برای ارتقای کار هر دو طرف .
عکس العمل تان هنگام اعجاب؛
بهش فکر نکردم .
در پاسخ به ابراز احساسات دیگران؛
حتما لبخند و با نگاهم ...
از خودتان متشکرید؛
هیچ وقت ، همیشه از خودم طلبکارم .
طلبتان ، کی صاف می شه؛
فکر نمی کنم تا آخرین نفسم صاف بشه .
گاهی که سبک تر می شه چی؛
البته لحظاتی با خلق یک اثر احساس رضایت می کنم ولی خیلی کوتاهه.
نظر دانشجویانتان درباره شما؛
از خودشان بپرسید.
حس تان هنگام نوشتن یک آهنگ جدید؛
مثل تلاش برای عبور از یک معبر صعب العبور و زیبا و رسیدن به قله .
یادی از اشکهای پنهانی؛
به یاد نیاوریم بهتر است.
چنانچه زمان برمی گشت ، دوست داشتید در کدام دوره تاریخی می زیستید و کدام کشور؛
در همین دوره و همین جا (ایران).
یادی از استادانتان؛
حشمت سنجری ، ملیک اصلانیان ، پروفسور آلکالای ، پروفسور داوید و ...
بتهوون را مثل چی بدانیم؛
منبع الهام از جهت ظرفیت و شخصیت هنری.
باخ چه جوری است؛
معمار موسیقی علمی.
یا موتزارت؛
بوستان موسیقی.
کرساکف؛
شاخه های طلایی گندم در آفتاب.
استراوینسکی؛
جنگلی در استپ های سرد سیبری.
یک راه مطمئن برای جوانان جویای موسیقی (خلاقیت و آفرینش)؛
برنامه ریزی صحیح ، راهنمای مطمئن ، پشتکار.
منابع الهام شما؛
شما مردم همه.
اولین آثاری که جوانی تان را رنگ دیگری زد؛
یادم نمی آد؛ سخته اینا.
دنیای بی موسیقی؛
اصلا امکان نداره.
و شادترین؛
بستگی به احساس شنونده دارد، موسیقی چیزی را (به آن صورت) دیکته نمی کند.
ناشنوایان چه طوری موسیقی بشنوند (پیشنهاد یک راه جدید)؛
شاید رویه هایی تصویری که بتواند حرکاتی موسیقایی را به ذهنشان القا کند.
یک مثال خیلی ساده؛
رقص نور.
غمگنانه ترین آهنگ؛
آهنگ غمگین به آن شکل نداریم.
ویژگی آثاری با این توصیف؛
نوستالژی و احساس خاصی را برمی انگیزد که به آنها «غم شیرین» بگوییم بهتر است ، در موسیقی عموما این طوره .
و عاشقانه ترین؛
عاشقانه فروغ.
غم غربت در کدام آهنگ شنیدنی تر است؛
برمی گردد به شرایط خود آدم.
سکوت؛
بخش مهمی از موسیقی است . موسیقی بدون سکوت اصلا ممکن نیست.
تعبیر شما از ویلن؛
از دلخواه ترین سازها و پر ظرفیت ترین برای انعکاس احساسات.
و آرشه اش؛
مثل ریه ویلن است که با آن نفس می کشد.
پیانو چطور؛
پدر سازها (از این رو که می تواند همزمان صداهای مختلفی را تولید کند، سازهای دیگر را هدایت کند و پوشش بدهد.)
ویژگی مهم این ساز؛
اگر بخواهیم توی سازها یک فیلسوف انتخاب کنیم ، احتمالا پیانوست .
هارپ؛
نوعی تفاخر چه در ابعاد چه در کاربرد.
نی؛
گاهی ترجمان یک فریاد است.
سه تار؛
از سازهایی که خیلی نزدیک می تونه بشه به اون بنیان های حسی یک ایرانی.
از ویژگی هاش؛
همه چیزش به صورت طبیعی است ، مضراب ندارد، چوب است و سیم.
یادی از بزرگان؛
مشکل می شود گفت ، حتما نمی شود در یک کلام عظمت آنها را توصیف کرد.
وسایل شخصی؛
فقط ساز.
محمد سریر در یک جمله؛
آدمی که سعی می کند انسان باشد.
شباهت دیپلماسی و کار هنری؛
هر دو هنرند...
پس از دیپلم؛
فول تایم رفتم موسیقی و دروس علمی .
انگیزه رشته تحصیلی دیگر؛
استادم حشمت سنجری گفت : موسیقی به عنوان شغل خیلی کار مطمئنی نیست . به هر حال دانش افق خلاقیت های هنری را توسعه می دهد.
اولین کار؛
ساخت قطعه باران (وای باران باران ...) از حمید مصدق ، همدوره دانشگاهم.
اخوان؛
دریافت شعر نو در نوجوانی.
مشیری؛
علاوه بر دوستی به علت روانی اثر و آن هسته پاک و صادقانه که در کلامش نهفته ... مرا در کار ساخت ترانه یاری بسیار داده.
حکیم عمر خیام؛
ترانه ای روی اشعارش دارم.
موسیقی ردیف؛
7سال با محمود تاج بخش کار کردم (پس از بازگشت از خارج).
از محصولات این دوره؛
هر که دلارام دید... (بارها از سیما پخش شده)
سعی تان در تعامل با موسیقی ردیف؛
گوشه ها و زاویه های تاثیرگذار را به کار بگیرم .
غم موسیقی سنتی؛
در بسیاری موارد غم خواستنی یه . شنونده می خواد با آن احساس ، تخلیه شود و نشاطی پیدا کند.
نهایت تحصیلات؛
تکمیل دوره هشت ساله آهنگسازی در وین و دکتری اقتصاد.
آشنایی با محمد نوری؛
سال 1342 اردوگاه دانش آموزی رامسر. داور مسابقات هنری بودیم.
صدای ایشان شبیه چیست؛
شبیه بهار
این دوستی را به چیزی تشبیه می کنید؛
پیوند دو گیاه
زندگی یعنی؛
امید
به هم ریختن
منظور چیه؛
آخرین جست و جوی بی نتیجه؛
نداشتم
تجربه غرق شدن؛
نداشتم
تجربه بلعیدن جهان؛
نه ، دهن من به اندازه یک لقمه غذاست و بیشتر از آن نیست.
گستره روح؛
دلم می خواد روح بلندی داشته باشم
تا کجا؛
تا جایی که فداکاریم اجازه بدهد.
مفهوم صداقت؛
در خلق موسیقی ، اگر باشد ، قطعا
ترانه هایی که یک عمر با شما آمده است؛
آثار خودم
و ترانه های زیبای دیگران از دیگران؛
دشمن درست نکن. برو بعدی.
دلتان را کجا جا نمی گذارید؛
جایی که با موسیقی سروکار ندارم
پرانتز؛
رفع مسوولیت
کی عصبانی می شوید؛
به نظرم بیشتر اوقات بی خودی عصبانی می شم
آخرین عصبانیت؛
هیچ چیز ارزش عصبانی شدن ندارد.
با چه کسی قهرید؛ اصلا قهر می کنید؛
از این کار بدم می آد.
مشکل مالی در وین؛
نه
تضاد با خودتان؛
قطعا زیاد ، زیرا تضاد ، حاصلش زیبایی است
بنیه تضاد؛
در تضاد، هنر شکل می گیره
ریشه تضاد؛
این تضادها البته حاصل دریافت از بیرون است
شده در زندگی تان چیزی کم باشه؛
هیچ وقت . چون به خواسته هایم در حصار ظرفیت هایم اندیشیده ام.
با چی کامل شده؛
با موسیقی و با خانواده
عشق از چشم این روزها؛
هنوز هم با همان احساسات گذشته زندگی می کنیم خیلی ها تعجب می کنند.
با توجه به سن ، جنس احساسات فرقی کرده؛
نه واقعا اگر احساس واقعی باشه چرا باید فرقی کنه
علت پایداری عشق؛
اگر جنبه های مادی نداشته باشه و عاطفی باشه خب می مونه دیگه
این آرامش چهره شما؛
شاید آرامش بیرونی ، نشانه طوفان درونی باشه
سخنی در این باره؛
می گن : دست سرد، علامت قلب گرمه .
پیشه پدر؛
تجارت .
از ویژگی های مادرتان؛
صداقت (بی تردید می گوید)
و پدر؛
احترام متقابل و حسن رفتار
بیشتر شبیه کدامشان هستین؛
به پدرم بیشتر رفتم (البته نه این که صداقت ندارم ها!)
پایتخت دل شما کجاست؛
قطعا خانواده ام.
فامیل سببی؛
داماد دارم ، بهم نمی آد؛
نگره خانواده درباره دلمشغولی های شما؛
اظهار علاقه مندی و تشویقشان پشتوانه اصلی کارهای من بود.
پیری چه حسی دارد؛
هنوز به آن اندازه نرسیدم که ...
با فصل ها چگونه زندگی می کنید؛
پاییز را بیشتر دوست دارم نمی دانم چرا شاید پاسخ سوال قبلی تان باشد.
زمستان :
فصل پاکی ، سفیدی و گردآمدن
دوستان صمیمی جوانی تان در چه گذشت؛
عشق به موسیقی
جهان به کجا خواهد رسید؛
من اعتقاد ندارم که به سراشیبی سقوط افتاده ایم
یک امید به آینده؛
بخشی که انسانها را متوجه عوامل معنوی می کند، بکلی تعطیل نخواهد شد.
نکته مورد توجه تان در وین؛
به روند فرهنگ و هنر در آنجا بود
مهمترین دریافت؛
دیدم روند هنری که طی قرنها در آنجا رشد و نمو یافته ، کم کم دارد قهرمانانش را از دست می دهد
رنگ این نگرانی؛
اگر آنجا داره این اتفاق می افته ، پس در نقاط دیگر...
بیشترین تماسهای تلفنی دو هفته اخیر؛
در مورد همین مصاحبه .
بزرگترین دعای شما؛
آرزوی سلامت برای همه
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها