«جام‌جم» از عملکرد اقتصادی آیت ا...رئیسی در۳۳ماه گذشته گزارش می‌دهد

توسعه و اشتغال؛ثمره۱۰۰۰روز خدمت

دولت سیزدهم در شرایطی کار خود را آغاز کرد که نرخ تورم و ارز در مدار صعود قرار داشت و رشد اقتصادی و همچنین نرخ تشکیل سرمایه در وضعیت خوبی نبود. در همان ابتدای فعالیت دولت سیزدهم رئیس دولت، شهید آیت‌ا... سیدابراهیم رئیسی اعلام کرد برای تشکیل کابینه خود از افرادی استفاده می‌کند که بتوانند برای مردم کاری انجام دهند و کاری به جناح‌بندی‌های سیاسی نداشته باشند.
کد خبر: ۱۴۵۷۷۱۵
 
برخی آمارهای اقتصادی نشان می‌‌دهد روندهای مخربی که درگذشته وجودداشت،مهار شده است.درطول سال‌های گذشته اعلام می‌شد نرخ تورم، رشد نقدینگی و نرخ ارز در شرایط رشد فزاینده قراردارداما این روزهاصحبت ازکنترل این بازارها و همچنین انتظارات تورمی در میان است. آیت‌ا... رئیسی همچنین در ترمیم کابینه اقتصادی در میانه راه دست به‌کار شد وبرخی از وزرا و تیم اقتصادی در اواسط فعالیت دولت تغییر کردند. دستاوردهای دولت را در۱۰۰۰روز ریاست آیت‌ا...رئیسی بخوانید.
رشد اقتصادی هر کشور نمایش‌دهنده بسیار خوبی از وضعیت اقتصادی آن کشور است. این شاخص که متاسفانه درسال‌های قبل منفی شده بود، با تلاش‌های دولت سیزدهم به ۲.۵درصد رسید.رشد افسارگسیخته‌ نقدینگی که یکی ازعوامل اصلی ایجاد تورم است در دولت سیزدهم کنترل شد و به ۲۳.۸درصد رسید.درحال‌حاضر بخشی ازآثار این اقدام دولت،‌ لمس شده وآثار اصلی و بیشتری از آن در آینده ملموس خواهد بود.از سوی دیگر دولت سیزدهم، ‌خودکفایی در تولید گندم که مستقیم به امنیت غذایی ارتباط دارد را به طور جدی دنبال کرد و ۱.۳میلیون تن به ظرفیت تولید گندم افزود.قطعا همه شما خوانندگان عزیز به خاطر دارید که در همه ایام سال تا قبل از آغاز به کار دولت سیزدهم خاموشی‌های گسترده اتفاق می‌افتاد. پس از سال‌ها، خاموشی‌ها و قطعی روزانه برق مجددا داشت به زندگی مردم برمی‌گشت و درسطوح مختلف زندگی آنها اززیست روزمره گرفته تا کسب وکار آنها مشکلاتی ایجاد می‌کرد. با شروع دولت سیزدهم ظرفیت تولید برق ۸۵۳۸مگاوات افزایش یافت و دیگر از خاموشی‌های مکرر خبری نیست.تورم تولیدکننده، نشان‌دهنده‌ وضعیت تورم در بخش تولیدی کشور است؛ دولت سیزدهم با دغدغه‌ حمایت از تولید و تولیدکننده، توانست این تورم را از ۶۰.۹درصد به ۲۴.۵درصد کاهش دهد. پرتاب و ساخت ماهواره‌ها به فضا و به‌طور کلی صنعت فضایی چندین سال بود که در رکود به‌سر می‌برد، ولی بعد ازشروع به کار دولت سیزدهم باهمت وعزم جدی دولت جدید،۱۱ماهواره با موفقیت به فضا پرتاب شد‌.صادرات نفت در سال‌های پایانی دولت دوازدهم به‌شدت کاهش پیداکرده بود اما با دیپلماسی اقتصادی فعال در دولت سیزدهم به یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه رسید که فاصله کمی با میزان صادرات قبل از خروج آمریکا از برجام دارد.
 
اختصاص کالابرگ به ۶۰ میلیون نفر
یکی از دستاوردهای مهم دولت سیزدهم توجه به معیشت خانوارها بود. یکی ازهمین اقدامات تخصیص ارز ترجیحی (دلار ۲۸۵۰۰ تومانی) برای تامین کالاهای اساسی مردم بود. ازدیگر اقدامات دولت سیزدهم، تخصیص کالابرگ به هفت دهک جامعه (۶۰ میلیون نفر) بود. همچنین افزایش ۱۰برابری یارانه نقدی برای سه دهک پایین درآمدی و افزایش هفت برابری یارانه نقدی برای سایر یارانه بگیران از دیگر اقدامات این دولت محسوب می‌شود. 
 
رشد بهره‌وری
باروی‌کار آمدن دولت سیزدهم، متوسط رشد اقتصادی برابر ۳.۵درصد و رشد شاخص بهره‌وری برابر ۳.۴ درصد است.میرسامان پیشوایی، رئیس سازمان بهره‌وری گفت: یکی از فعالیت‌های مهم در دولت سیزدهم، جریان‌سازی نوآوری‌های بهره‌ور از مرحله نظریه‌پردازی تا عمل بودکه در قانون بودجه۱۴۰۱ وهمچنین در ذیل برنامه ۲۰۲۵ سازمان ابتکار آسیایی گنجانده شد.وی بیان‌ کرد: در ۳۱ استان کمیته‌هایی شکل گرفته و ایده‌ها را دریافت می‌کنیم و تا کنون بیش از۳۲۰ طرح از شرکت‌های دانش‌بنیان دریافت شده و از ۱۵ طرح آن به عنوان منتخب به مرحله تجاری‌سازی رسیده‌ است. 
 
سفر شهادت
بالاخره روز۳۰اردیبهشت بودکه بالگرد حامل آیت‌ا...رئیسی،رئیس‌جمهور وهمراهان وی پس از افتتاح سد«قیز قلعه‌سی» در ساعت ۱۳و۳۰دقیقه درمسیر بازگشت به تبریزدرشرایط نامطلوب آب‌وهوایی دچارسانحه شد. صبح روز۳۱اردیبهشت اعلام شد که متاسفانه آیت‌ا... سیدابراهیم رئیسی‌ رئیس‌جمهور کشورمان به همراه هیأت همراه به مقام رفیع شهادت نائل شده‌اند. این بالگرد علاوه بر رئیس جمهور،حامل وزیر امورخارجه حسین امیرعبداللهیان، امام جمعه تبریز سید محمدعلی آل‌هاشم و استاندار آذربایجان شرقی مالک رحمتی و جمعی از محافظان و خدمه پرواز بود.

مشکلی در تامین کالاهای اساسی وجود ندارد
سید‌احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی ودارایی با بیان این‌که هیچ مشکلی در تامین و ارائه خدمات وجود ندارد، گفت: در حوزه پرداخت مالی، بودجه‌ریزی و خزانه‌داری به همین ترتیب حقوق بازنشستگان و کارمندان و یارانه‌های نقدی پرداخت شده یا در مرحله پایانی در حوزه اجرایی بانکی است.وزیراقتصاد با بیان این‌که بر اساس گزارش شاخص‌های وضعیت اقتصادی، شرایط کاملا با ثبات و تحت مدیریت بخش‌های اقتصادی کشور است،گفت: مقرر شد کمیته ستاد اقتصادی دولت به صورت روزانه پایش مستمر را تا پایان دوره ماموریت این دولت ارائه کند تا خللی درعملکرددستگاه‌های اقتصادی کشور رخ ندهد و این روند را به شکل روزانه ادامه دهند و گزارش به معاون اول ارائه ‌شود.خاندوزی تاکید کرد: اگر نیاز به تدابیر فوریتی باشد توسط معاون اول رئیس‌جمهور یا هیات دولت اتفاق می‌افتد. وی با اشاره به این‌که جلسه دیروز هیات دولت با‌ثبات و امیدبخش بود، بیان کرد: جلسه فوق‌العاده دیروز هفت صبح در محل همیشگی با ریاست آقای مخبربرگزارشدوباتوجه به مشی آیت‌ا...رئیسی، اعضای هیات دولت از آخرین وضعیت در حوزه‌های کاری خود گزارش ارائه کردند.وزیراقتصاد گفت: وزرا واعضای اقتصادی دولت، روسای سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی گزارشی به هیات وزیران ارائه کردند.وی عنوان کرد:آقای مخبرضمن تاکید برادامه مسیر وهمان شیوه آیت‌ا... رئیسی و تدبیر امور روزانه تاکید کرد، فضای همدلی دراین وجودداشت و بدون هیچ‌گونه کاستی و خللی ادامه دارد. همچنین جلسه هیات دولت چندمصوبه داشت و چند مصوبه گذشته که دردستور کار باقی مانده بود هم رای‌گیری وابلاغ خواهد شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها