هنرمندان و اندیشمندان در گفت‌وگو با «جام‌جم» از فضایل اخلاقی شهید ابراهیم رئیسی گفتند

وداع با رئیس‌جمهور هنردوست

سید مسعود شجاعی‌طباطبایی:

شهید رئیسی موجب هم‌افزایی هنرمندان شد

سید مسعود شجاعی‌طباطبایی، هنرمند عکاس و کاریکاتوریست درخصوص آشنایی خود با شهید رئیسی به «جام‌جم» می‌گوید: سابقه آشنایی من با شهید سید آیت‌ا... رئیسی به سال‌های قبل برمی‌گردد؛ زمانی که به عنوان عکاس به سوریه اعزام شدم تا در کنار مدافعان حرم به ثبت وقایع بپردازم، برای انتخابات ریاست جمهوری و این‌که فردی دغدغه‌مند مانند شهید رئیسی روی کار بیاید، فعالیت می‌کردیم؛ چراکه می‌دانستیم که این مرد بسیار خدوم، متواضع، خستگی‌ناپذیر و کاربلد است.
کد خبر: ۱۴۵۷۵۹۱

شجاعی‌طباطبایی تصریح می‌کند: خبر شهادت رئیس‌جمهور دولت سیزدهم برای ما سهمگین است، گرچه کشور امثال شهید رئیسی کم ندارد، اما فراق ایشان به هر حال برای دوستدارانش ضایعه بزرگی است. شهید رئیسی تنها یک رجل سیاسی نبود، بلکه ما عالم دینی ممتازی را از دست دادیم. تفاوت‌های رئیسی با دیگران در این بود که همیشه با خضوع برخورد می‌کرد و هرگاه نتیجه‌ای از کاری حاصل می‌شد، معتقد بود که این حاصل خواست خداوند است و ما فقط وسیله هستیم.

این هنرمند در ادامه می‌گوید: از ساعاتی که احتمال شهادت آیت‌ا... رئیسی پس از حادثه سقوط بالگرد قوت گرفت، هنرمندان نیز احساس وظیفه کردند و برخی دست به کار شدند تا خروجی درخوری برای واکنش این واقعه از منظر هنری داشته باشیم و نتیجه این تلاش‌ها بعد از تشییع پیکر شهدا در بسترهای تبلیغات شهری و عکس‌ها نمود پیدا خواهد کرد. لازم است در مراسمی که در پیش رو داریم به عنوان هنرمندان دغدغه‌مند، شکوه شهادت‌طلبی را چه در عکاسی از این مراسم چه در تولیدات هنری که در فضای شهری منتشر خواهد شد، به تصویر بکشیم تا به نوعی ادای دین خودمان را کرده باشیم.

مسئولیت هنرمندان بیشتر شده است

شجاعی‌طباطبایی با بیان این‌که یکی از نکات جالبی که پس از ریاست جمهوری شهید رئیسی پررنگ شد، هم‌افزایی و همگرایی هنرمندان در عرصه‌های داخلی و خارجی بود، می‌گوید: همین حالا در این ساعات نیز شاهد واکنش‌هایی ناشی از این همدلی و نزدیکی هستیم. مسئولان و نهادهای هنری مرتبط در این سه سال خیلی به هم نزدیک‌تر شدند و شاید بتوان گفت برای اولین بار بود که شاهد این قرابت بین هنرمندان عرصه‌های مختلف بودیم. سال گذشته که ما ارتباطی بین‌المللی با آمریکای لاتین را رقم زدیم، متوجه همگرایی دستگاه‌ها و نهادهای گوناگون بودیم که به ما کمک زیادی کرد.

وی یادآوری می‌کند: گرچه شهادت هر انسانی جای تبریک دارد، اما از نظر دیپلماسی فقدان افرادی که موجب چنین همگرایی و دوستی‌های ارزشمندی می‌شوند، به هر حال موجب تاسف است. امیدواریم دیپلماسی فعال فرهنگی که به دست شهید رئیسی و وزرایش رقم خورده بود ادامه پیدا کند زیرا زمینه فعالیت گسترده‌تر هنرمندان دغدغه‌مند فراهم شده بود.‌

وی با بیان خاطره‌ای از شهید رئیسی می‌گوید: رئیس‌جمهور شهید دولت سیزدهم با حضور در موزه هنرهای معاصر، از نمایشگاه آینه در آینه بازدید کرد و با تک‌تک هنرمندان حاضر در این فضا گفت‌و‌گویی نزدیک داشت و ثمره این تعامل درست با هنرمندان، امروز با حضور هنرمندان تراز انقلاب اسلامی در شصتمین دوسالانه ونیز قابل مشاهده است که آثار هنری ایرانی با مضامین مربوط به غزه به این رویداد راه پیدا کرد.

شجاعی طباطبایی اضافه می‌کند: اگر دیپلماسی هم‌افزایی که شهید رئیسی دنبال می‌کرد، وجود نداشت، امروز ما در چنین تعاملات بین‌المللی با سایر هنرمندان و کشورهای دیگر نبودیم. تصورم این است که مسئولیت هنرمندان بعد از شهادت این سید بزرگوار و همراهان ایشان بیشتر شده است چرا که حالا باید متعهدتر عمل کنیم و تاکیداتی که این شهید در عرصه هنر داشتند را باید مدنظر قرار دهیم. رهبر معظم انقلاب هم فرموده‌اند که زنده نگه داشتن نام و یاد شهدا کمتر از شهادت نیست. هنرمندان این فرمایشات را باید سرلوحه کار خود قرار دهند و حالا که عَلَمی از سوی شهید رئیسی در این چند سال برداشته شده، نباید از اهتزاز بیفتد. حالا که رسانه‌های معاند و صهیونیستی برای تخریب ایرانیان و فعالیت‌های جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند فعالیت‌های ما باید چندصدبرابر شود. همان‌طور که امام خمینی (ره) فرمودند «بکشید ما را؛ ملت ما بیدارتر می‌شود» ما باید راه شهدا را ادامه دهیم و اقدامات موثری که شهید رئیسی پیگیری کردند را به ثمر و نهایت برسانیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها