کاربردی‌سازی واقعیت مجازی و افزوده در یک شرکت خلاق

لمس واقعیت در دنیای مجازی

شاید تا چند سال پیش تجربه بسیاری از لحظات یا حضور در بسیاری از نقاط دنیا تا پایان عمر برای بسیاری از انسان‌ها دست نیافتنی باقی می‌ماند. اما دنیای فناوری با تحولات گسترده‌ای که در سال‌های اخیر در حوزه فناوری‌های جدیدی مانند واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و هوش مصنوعی داشته امکان لمس بسیاری از تجربیات غیرواقعی به صورتی کاملا مشابه واقعیت را برای‌مان فراهم کرده است.
کد خبر: ۱۴۵۷۵۴۱
نویسنده فراز سهیلی‌آزاد - خبرنگار پیشران
لمس واقعیت در دنیای مجازی
 
این فناوری در صنایع مختلف از جمله بازی‌سازی، آموزش، گردشگری و... کاربردهای فراوانی دارد. می‌توانیم انتظار داشته باشیم که در آینده استفاده‌های خلاقانه از این فناوری و روش‌های جدیدتری برای تعامل انسان و دنیای فناوری تجربیات جذابی را برای هر یک ازما براساس نوع سلیقه وعلاقه‌مندی‌های‌مان فراهم کند.شرکت خلاق وفناور«تصویرگران ایده و داده رهام»ازجمله شرکت‌هایی است که بابهره‌گیری از این فناوری‌های جدید درسال‌های اخیرمحصولات متنوعی رادرزمینه هویت شهری و گردشگری به مخاطبان خود ارائه کرده است.
تیم اولیه شرکت خلاق تصویرگران ایده و داده رهام با ایده‌محوری «طراحی و ساخت نمایشگرهای هولوگرافیک در فضای هرمی شکل» در مرداد ۱۳۹۹ به‌عنوان هسته فناور در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان دورهم جمع شد، پس از تایید طرح شرکت‌شان را به ثبت رساندند.رویا پرورش، مدیرعامل این شرکت خلاق وکارشناسی ارشد طراحی شهری در خصوص شکل‌گیری شرکت به پیشران می‌گوید: «شرکت سهامی خاص تصویرگران ایده و داده رهام در دی‌ ۱۳۹۹ ثبت و در مرکز رشد شهرک شروع به فعالیت کرد. باتوجه به فعالیت شرکت در زمینه‌های بینایی‌ماشین، یادگیری‌ماشین، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، ایده ‌محوری شرکت در فروردین‌ ۱۴۰۰ به طراحی و ساخت سامانه و نرم‌افزار دید وسیع پانورامای ۳۶۰ درجه تغییر کرد و فعالیت گسترده شرکت در این حوزه آغاز شد.»وی می‌افزاید: «دی‌ ۱۴۰۲ شرکت در حوزه فعالیت واقعیت افزوده، مجازی و ترکیبی در کارگروه برنامه توسعه زیست‌بوم واحدهای خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بعنوان شرکت خلاق تایید شد.»

از تصویرسازی تا تور مجازی
باتوجه به حضور افراد توانمند در حوزه‌های عکاسی، پردازش تصویر و سه‌بعدی‌سازی تصاویر در هسته‌ مرکزی تشکیل دهنده شرکت، تولید محصولات حوزه‌ سه‌بعدی‌سازی، دیجیتال مارکتینگ، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و واقعیت ترکیبی از اولویت‌های همیشگی فعالیت‌های این شرکت خلاق بوده است. پرورش در این خصوص توضیح می‌دهد: «در این راستا کاربردی‌ترین محصولات حوزه واقعیت افزوده و واقعیت مجازی به نام‌های «تورمجازی» و «نمایشگاه مجازی» را تولید کردیم. با استفاده از این دو ابزار می‌توان بدون حضور فیزیکی در مکان، تصور کامل ۳۶۰درجه و سه‌بعدی از آن فضا را با/یا بدون استفاده از عینک‌های واقعیت مجازی در رایانه شخصی یا تلفن همراه ایجاد کرد.»
سه‌بعدی سازی روی شیشه از دیگر محصولات این شرکت است که با استفاده از آن می‌توان با چسباندن تلقی شفاف روی شیشه، قراردادن ویدئو پروژکتور پشت شیشه و آماده‌سازی تصاویر با پس‌زمینه تیره، تصوری سه‌بعدی از ویدئوهای درحال پخش از ویدئو پروژکتور را روی شیشه ایجاد کرد.به گفته پرورش، مگنیفایر که از دیگر محصولات این مجموعه است، قابلیت بزرگنمایی تصویر تلفن همراه تا چهاربرابر اندازه واقعی را دارد. درنتیجه با استفاده از این محصول می‌توان امکان تماشای تصاویر دارای جزئیات را تا چهار برابر اندازه واقعی بوجود آورد.

کاربردهای واقعی از واقعیت مجازی
باتوجه به امکان نمایش ۳۶۰درجه فضا با استفاده از تورمجازی، از آن می‌توان در صنعت ساختمان (برای نمایش کامل ساختمان بدون نیاز به حضور فیزیکی)، گردشگری (برای نمایش کامل فضاهای تاریخی، گردشگری و اسکان بدون نیاز به حضور فیزیکی)، بومگردی (نمایش مجازی و کامل جزئیات موجود در یک فضا) و صنایع (جهت نمایش فضاهای تولید و...) استفاده کرد.مدیرعامل شرکت خلاق تصویرگران ایده و داده رهام تصریح می‌کند: «محصول نمایشگاه مجازی ما قابلیت نمایش محصولات، خدمات و کالاهای قابل ارائه بصورت مجازی را دارد. با استفاده از این محصول می‌توان امکانی را فراهم کرد که بدون نیاز به حضور فیزیکی در فضایی نمایشگاهی یا فروشگاهی قدرت انتخاب و حتی خرید کالا برای مشتری فراهم شود.»پرورش می‌افزاید: «همچنین محصول سه‌بعدی‌سازی بر روی شیشه در ویترین فروشگاه‌ها، فضاهای وسیع نمایشگاهی و فروشگاهی و مواردی از این قبیل جهت نمایش سه‌بعدی کالا یا خدمت کاربرد دارد و محصول مگنیفایر نیز به کاربران گوشی‌های هوشمند امکان تماشای فیلم، کلیپ یا تصویر را در ابعادی بزرگ‌تر از ابعاد واقعی می‌دهد.»باتوجه به گستردگی مخاطبان، محصولات این شرکت تاکنون هم به موسسات و نهادهای دولتی هم بخش خصوصی ارائه شده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها