قطره گیر برج خنک کننده چیست؟ معرفی انواع و ویژگی

در دنیای مدرن امروز، استفاده از برج‌های خنک‌کننده در صنایع مختلف، نقش حیاتی در حفظ و بهینه‌سازی دمای دستگاه‌های صنعتی دارد.
کد خبر: ۱۴۵۶۸۳۸

یکی از اجزای کلیدی در این سیستم‌ها، قطره‌گیر است که از خروج قطرات آب به همراه هوای خروجی جلوگیری می‌کند. این قطعه مهندسی شده، به شکل‌های متفاوتی نظیر تیغه‌ای و لانه زنبوری طراحی شده و هر کدام دارای ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود هستند. در این مطلب، به بررسی دقیق انواع قطره‌گیرها، مکانیزم عملکرد آن‌ها و اهمیت استفاده از مواد مناسب در ساخت آن‌ها خواهیم پرداخت. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از نقش آن‌ها در افزایش کارآیی و دوام برج‌های خنک‌کننده به دست آورید و انتخاب‌های آگاهانه‌تری در زمینه خرید و نگهداری این قطعات داشته باشید.

قطره گیر برج خنک کننده

قطره گیر برج خنک کننده یکی از قطعات مورد استفاده در کولینگ تاور به منظور جلوگیری از خروج قطرات آب از دهانه فن است. روش کار قطره گیر یا الیمیناتور به این صورت است که با ایجاد شکست در مسیر هوای خروجی باعث می شود قطره از آن جدا شده و به دستگاه باز گردد و هوای بدون قطرات آب از خروجی فن خارج شود.

قطره گیرها در دو نوع تیغه ای و لانه زنبوری تولید می شوند. قطره گیر تیغه ای از کنار هم قرار دادن یک سری پروفیل پلاستیکی به هم ساخته شده و در دو نوع تک کوهان و دو کوهان موجود است. قطره گیر لانه زنبوری از چسباندن ورق های وکیوم شده به همدیگر که فرم لانه زنبوری ایجاد می کنند درست شده است. در بخش های زیرین به طور مفصل درباره آنها توضیح خواهیم داد.

قطره گیر لانه زنبوری

قطره گیر برج خنک کننده از نوع لانه زنبوری پر مصرف ترین نوع قطره گیر در برج های خنک کننده سایز کوچک و فایبرگلاس است. به دلیل ساختار و شکل شش ضلعی ورودی های هوا به قطره گیر نام لانه زنبوری را بر آن گذاشته اند. این مدل قطره گیر از کنار هم گذاشتن تعدادی ورق فرم یافته و چسباندن یا جوش دادن آنها به هم بسته به جنس ورق ( PP یا PVC) تولید میگردد.

قطره گیر لانه زنبوری دارای گام های مختلفی است. گام به فاصله دهانه ورودی هوا گفته می شود که معمولا در بازار گام 16 و 19 آن موجود است. هر چه گام قطره گیر کوچکتر باشد ضریب عبور قطره از آن کمتر است. برای قطره گیر های تیغه ای عموما راندمان یا همان ضریب عبور قطرات آب در حدود 0.0005 درصد دبی آب در گردش است.

نکته بعدی در مورد قطره گیرهای تیغه ای ارتفاع آنها است. در صورت تک کوهانه بودن ارتفاع آنها بین 13 تا 16 سانتیمتر و در صورت دو کوهانه بودن ارتفاع آنها به 30 سانتیمتر نیز می رسد. بدیهی است که قطره گیر دو کوهانه به دلیل دو مرتبه ایجاد شکست در مسیر هوای خروجی دارای راندمان بالاتری نسبت به قطره گیر تک کوهانه است.

قطره گیر لانه زنبوری PP یا PVC

قطره گیر لانه زنبوری برج خنک کننده در دو جنس پلی پروپیلن PP یا پلی وینیل کلراید PVC تولید می شود. هر کدام از این دو جنس دارای مزایا و معایبی می باشند. ورق های تولید شده از جنس PVC توسط روش وکیوم فرمینگ شکل داده شده و با چسب به همدیگر چسبانده می شوند. اتصال چسبی نسبت به حلال های موجود در آب ضعیف بوده و بعد از مدتی از همدیگر جدا می شوند.

 

هم چنین جنس PVC به دلیل خشک شدن روغن DOP موجود در آن در اثر مرور زمان ترد و شکننده شده و شروع به خرد شدن می کند. تکه های خرد شده وارد سیستم آب در گردش شده و باعث ایجاد گرفتگی و رسوب در قسمت های دیگر می شوند. اگر ورق ها در ابتدا از مواد بازیافتی تولید شده باشند این پدیده سریعتر اتفاق می افتد.

در مورد جنس PP موارد فوق وجود نداشته و اتصال ورق ها به هم از نوع جوش پلاستیک است. خود ورق ها به روش ترموفرمینگ یا تزریق پلاستیک تولید شده و دارای ضخامت کافی در ناحیه جوش می باشند. در نتیجه از ناحیه جوش از همدیگر باز نمی شوند. جنس پلی پروپیلن نیز به دلیل عدم خشک شدن و مقاومت بالا در مقابل افتاب خرد نشده و طول عمر بالایی دارد.

قطره گیر تیغه ای

قطره گیر برج خنک کننده از نوع تیغه ای نیز از کنار هم قرار دادن تعدادی پروفیل پلاستیکی توسط یک اسپیسر با فاصله یکسان تولید میگردد. تیغه ها به روش اکستروژن تولید شده و در دو جنس PP و PVC در بازار موجود می باشند. راندمان قطره گیر تیغه ای از نوع لانه زنبوری کمتر بوده ولی در بلوک های آن دارای استحکام مکانیکی بالاتر هستند.

قطره گیر های تیغه ای در گام 33 و 30 تولید شده و آنها نیز دارای نوع تک کوهان و دو کوهان می باشند. جنس PP دارای طول عمر بالاتری نسبت به PVC بوده و شکستگی در آن اتفاق نمی افتد. از سوی دیگر قابلیت تحمل تابش مستقیم افتاب را نیز دارند. این ویژگی در برج خنک کننده گالوانیزه به دلیل قرار گرفتن قطره گیر به عنوان سقف دستگاه بسیار مفید است.

قطره گیر هواساز (ایر واشر)

قطره گیرها علاوه بر برج خنک کننده در هواساز نیز کاربرد عمده ای دارد. در هواساز به دلیل نیاز به ایجاد رطوبت در هوای مطبوع تولید شده مقداری آب تزریق کرده که وظیفه قطره گیر حذف قطرات از این جریان هوای مرطوب است. در سال های قبل از پروفیل های آلومینیومی در آنها استفاده می شد که به دلیل گرانی پروفیل ها تقریبا استفاده از آنها منسوخ شده است.

امروزه از قطره گیرهای تیغه ای و لانه زنبوری از جنس PP به صورت گسترده ای در ساخت ایرواشر استفاده می شود. برای قطره گیرها میتوان کلاف فلزی درست کرد و آنها را به صورت خشابی در کلاف قرار داد. راندمان بالای قطره گیر لانه زنبوری PP به کاهش ضریب عبور قطره از هواساز کمک شایانی میکند.

نتیجه گیری

شرکت آبان پارت تولید کننده انواع قطره گیر چه از نوع لانه زنبوری و چه تیغه ای برای مصارف برج خنک کننده و هواساز می باشد. برای اطلاع از قیمت و نحوه خرید و یا وجود هر گونه سوال فنی در مورد آنها می توانید از مشاوره فنی کارشناسان شرکت استفاده نموده و گزینه مناسب دستگاه خود را انتخاب نمایید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها